• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 647
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کشور ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران از طریق استان های مازندران، گلستان و خراسان هم مرز می باشد. در سال های اخیر به لحاظ گسترش روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور، تردد بین دو کشور افزایش یافته است. از آن جا که وضعیت بهداشت مناطق مختلف (به خصوص مناطق مرزی) تحت تاثیر این رفت و آمدها قرار می گیرد؛ به علاوه اطلاع دقیق از وضعیت بیماری های عفونی بومی در کشور ترکمنستان به ویژه در مناطق مرزی در دست نیست؛ بدین منظور این مطالعه جهت بررسی وضعیت پاتولوژی جغرافیایی این کشور و مشخص کردن وضعیت بهداشتی آن انجام شد.

    روش کار: در این تحقیق با استفاده از منابع موجود (اینترنت و مجلات علمی) وضعیت بهداشتی و بیماری های عفونی شایع در کشور ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد، وضعیت بهداشتی این کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی در سطح مطلوبی قرار نداشته و بیماری های عفونی مختلفی در آن شایع می باشد. از جمله بیماری های آندمیک موجود در ترکمنستان می توان به لیشمانیوز جلدی و احشایی اشاره کرد. علاوه بر این، بیماری هایی نظیر مالاریا (میزان بروز 3 درصد هزار نفر) و سل (میزان بروز 44.7 درصد هزار نفر) در سال های اخیر در ترکمنستان روبه گسترش است. هم چنین انواع بیماری های عفونی از جمله ایدز، هپاتیت b (میزان ناقلین هپاتیت b بین 30-15 درصد)، هپاتیت c، سوزاک (میزان بروز 32.4 درصد هزار نفر)، سیفلیس (میزان بروز 37.5 درصد هزار نفر) و تب پشه خاکی در این کشور شایع می باشد.

    بحث: نظر به این که، این همسایه شمالی با سه استان؛ یعنی، خراسان، مازندران و گلستان هم مرز است؛ برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری های مذکور به کشورمان، مراقبت های بهداشتی را در مناطق مرزی زیادتر نموده و به نیروهای نظامی که در این نواحی مستقر هستند آگاهی های لازم در خصوص وضعیت بهداشتی و بیماری های عفونی شایع کشور ترکمنستان داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها