• بررسی وضعیت سلامت جسمی کارکنان سپاه پاسداران در سطح شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 659
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سلامت نیروهای نظامی به عنوان یک گروه جمعیتی ویژه همواره مورد توجه بوده است و به دلیل عدم انتشار جامع اطلاعات آنها، یافته های کمی در مورد بررسی سلامت آنها وجود دارد. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به خاطر نوع ماموریت و فعالیت، استرس های جسمی و روانی مختلفی را متحمل می شوند و برای حفظ و ارتقای کارآیی آنها بررسی وضع سلامت در آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

    مواد و روش کار: این مطالعه به صورت پیمایش آزمایشی (pilot survey) بر روی 232 نفر از نیروهای پنج گانه سپاه انجام شد. اطلاعات مرتبط با سلامت در گذشته و حال از طریق مصاحبه بالینی و معاینه فیزیکی و آزمایشات پاراکلینیکی جمع آوری شدند و با استفاده از شاخص های توصیفی، توسط نرم افزار آماری spss و با در نظر گرفتن سطح معنی داری کمتر از 0.05 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: میانگین سنی افراد 34.1±6 (±sd) سال بود و 9.1 درصد آنان مرد بودند. 63.5 درصد افراد دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر و 16.8 درصد افراد دارای درجاتی از جانبازی بودند. سابقه بیماری مزمن قبلی در 13.3 درصد افراد مشاهده شد. میزان پوشش واکسیناسیون هپاتیت، مننژیت و کزاز در این افراد به ترتیب 47 درصد، 45.3 درصد و 78.8 درصد بود. در مجموع 58.6 درصد افراد انواع مختلفی از شکایات بالینی را مطرح می کردند که عمده ترین آنها شامل مشکلات تنفسی (28.9 درصد) و اعصاب و روان (28.4 درصد) بود. در معاینات فیزیکی 44.4 درصد افراد دارای حداقل یک نکته مثبت بیماری بودند که بیشترین موارد مربوط به بیماری های پوستی، چشمی، بینی و مفصلی بود.

    بحث: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که نیروهای نظامی در معرض ابتلا به انواع مشکلات سلامتی هستند که توجه به آنها و مدیریت مناسب سلامتی باعث ارتقای کارکرد آنها می گردد، لذا توصیه می شود، پایش سطح سلامت و عوامل خطر در سطح کلیه نیروهای سپاه به صورت جامع و مستمر اجرا گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم