• بررسی نحوه بهره برداری از دستگاه های کلرزنی به عنوان تنها روش گندزدایی آب شرب در مراکز نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به نقش آب در انتقال بیماری ها، تامین آب شرب سالم در مراکز نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بین روش های متداول برای گندزدایی آب، کلرزنی به عنوان قدیمی ترین روش، بیشترین کاربرد را در مراکز نظامی دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی نحوه بهره برداری از دستگاه های کلرزنی به عنوان تنها روش گندزدایی آب شرب در این مراکز می باشد.

    مواد و روش کار: از 182 مرکز نظامی در سطح کشور در سال 1381 به کمک پرسشنامه، داده های مرتبط با نحوه بهره برداری از دستگاه های کلرزنی جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی نتایج تحلیل گردید.

    نتایج: به دلیل نقص فنی فرسوگی دستگاه کلرزنی، بهره برداری غلط، در بیش از 50 درصد کلرسنجی ها، کلر باقی مانده آب (به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های کنترل کیفیت آب شرب) صفر بوده است. همچنین عدم آشنایی اپراتورها با غلظت کلری که باید به آب تزریق شود و مقدار کلر باقی مانده مورد نیاز در آب، مشکلاتی را در بهره برداری ایجاد کرده است که در متن مقاله اشاره گردیده است.

    بحث: بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، بهره برداری و نگهداری صحیح از هیپوکلریناتورها و رفع بسیاری از مشکلات موجود، نیازمند آموزش پرسنل شاغل در این بخش می باشد. به علاوه، تامین امکانات و تجهیزات مناسب و مورد نیاز از ضروری ترین اقدامات لازم الجرا در راستای تقویت کنترل های لازم بر کیفیت آب شرب می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها