• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 553
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    بیماری مزمن ریوی، بسیاری از اختلالات روانی از قبیل افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلال استرس پس از حادثه شیوع بالایی در جانبازان شیمیایی برخوردارند. اگرچه تمامی این مشکلات می توانند به افت کیفیت خواب این افراد منجر شوند، اما تاکنون کمتر مطالعه ای کیفیت خواب جانبازان شیمیایی را مورد بررسی قرار داده است. لذا، مطالعه حاضر به منظور توصیف کیفیت خواب جانبازان شیمیایی انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه که به صورت توصیفی- مقطعی انجام شد، کیفیت خواب 94 جانباز شیمیایی مبتلا به بیماری ریوی مزمن (وضعیت ریوی پایدار)، با استفاده از پرسشنامه پیتزبورگ (psqi) بررسی شد. بیماران به صورت در دسترس از بین مراجعین به پزشک متخصص داخلی- فوق تخصص بیماری های ریه انتخاب گردیدند.

    نتایج: 78 نفر به صورت کامل پرسشنامه ها را تکمیل نمودند و وارد مطالعه شدند. میانگین سنی افراد 42.11±8.10 سال و میانگین و انحراف معیار، درصد جانبازی برابر 29.8±15.5 درصد بود. کیفیت خواب در 5 نفر (7 درصد) مناسب و در 73 نفر (93 درصد) نامناسب گزارش شد. فاصله رفتن به رختخواب تا خوابیدن از 5 دقیفه تا 3 ساعت متفاوت بود و میانگین و انحراف معیار آن برابر با 46±31 دقیقه گزارش شد. کیفیت خواب با سن، درصد جانبازی و فاصله زمانی مجروحیت تا مطالعه ارتباط معنی داری را نشان نداد (p>0.05)، اما در مشاغل گونانگون متفاوت بود (p=0.16).

    بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر، کیفیت خواب جانبازان شیمیایی را در حد نامطلوبی گزارش نمود. با توجه به تاثیر قابل توجه کیفیت خواب بر عملکرد و کیفیت زندگی افراد، لازم است که این جنبه از سلامتی جانبازان شیمایی مور توجه برنامه ریزان و مدیران بهداشتی و همچنین پزشکان مرتبط قرار گیرد. با توجه به این که این تحقیق به صورت توصیفی- مقطعی انجام گرفت، نمی توان از نتایج آن هیچ گونه رابطه علیتی بین کیفیت نامناسب خواب در جانبازان شیمیایی و وضعیت سلامت جسمی، روانی (اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال استرس پس از حادثه) و یا داروهای مورد استفاده جانبازان را استنتاج نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم