• تعیین فراوانی هپاتیت b در خانواده افراد نظامی و غیرنظامی +hbsag

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 561
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: هپاتیت مزمن b امروزه یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی-درمانی در سراسر جهان محسوب می شود. امروزه بسیاری از موارد هپاتیت b ناشی از انتقال با روش های غیرپوستی و یا تلقیح پوستی می باشد ولی دو روش که بیشترین تاثیر را در انتقال ویروس دارند، شامل: انتقال پری ناتال و تماس جنسی می باشد. این مطالعه برای تعیین فراوانی موارد مثبت hbsag در اعضای خانواده بیماران hbsag مثبت در کل و نیز بر حسب رابطه خویشاوندی افراد، با تاکید بر بررسی تجمع عفونت در خانواده های بیماران نظامی طراحی شد.

    روش کار: اعضای خانواده 250 بیمار مراجعه کننده به مرکز هپاتیت تهران در طول سال های 1381-1380 به صورت توصیفی-مقطعی بررسی شدند. پرسشنامه شامل: اطلاعات دموگرافیک بیماران، وضعیت بیماری در آنها و وضعیت واکسیناسیون و hbsag در اعضای خانواده تکمیل شد. میزان واکسیناسیون و سپس فراوانی hbsag در گروه های مختلف بررسی گردید.

    نتایج: از 1086 نفر اعضای خانواده بیماران، hbsag در 1057 نفر (97.2 درصد) چک شده بود. از این تعداد 173 نفر (16.3 درصد) hbsag مثبت بود. بیشترین فراوانی در مادران افراد مبتلا (33.3 درصد) و پس از آن به ترتیب در برادر و خواهران (30.7 درصد)، پدران (28.8 درصد)، همسران (8 درصد) و فرزندان (6.5 درصد) دیده شد. فراوانی در خانواده بیماران زن به طور معنی داری بیش از خانواده مردان بود (28.8 درصد در برابر 11.7 درصد، p<0.04). فراوانی در خانواده بیماران نظامی به طور معنی داری کمتر از خانواده غیرنظامیان بود (1.98 درصد در برابر 20.8 درصد، p<0.01).

    بحث: بر اساس نتایج این مطالعه خانواده افراد مبتلا در ایران یک کانون تجمع عفونت محسوب می شوند. با این حال به نظر می رسد، اهتمام بیشتر مراکز درمانی نیروهای نظامی و تقید به نظم در خانواده های نظامی باعث کاهش قابل توجه فراوانی hbsag در این گروه شده است. لذا بررسی کل اعضای خانواده بیماران hbsag مثبت از نظر مارکرهای سرمی و سپس واکسیناسیون افراد منفی توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها