• بررسی فراوانی ضایعات و اقدامات درمانی در مصدومین زلزله بم ارجاع شده به بیمارستان های نظامی و غیرنظامی تهران

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 707
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: در سحرگاه روز جمعه 5 دی ماه 1382، زمین لرزه مخربی شهر بم و روستاهای پیرامون را تخریب کرد. در این رویداد در حدود 40000 نفر کشته و مجروح گردیدند. دانستن شدت آسیب و نوع مشکلات مصدومینی که از زلزله برجای مانده اند در پیش بینی اقدامات درمانی مورد نیاز ضروری است.

    روش مطالعه و اجرا: این مطالعه به شکل توصیفی مقطعی (descriptive cross-sectional) و با استفاده از پرونده مصدومان ارجاع شده زلزله بم که در بیمارستان های نظامی و غیرنظامی تهران بستری شده بودند، انجام گرفته است. داده های دموگرافیک، عوارض، تشخیص، نوع آسیب، اطلاعات مربوط به پذیرش، ترخیص و انتقال، علایم حیاتی، سطح هوشیاری، اقدامات تشخیصی و درمانی انجام گرفته در اورژانس و بخش و نتیجه نهایی توسط پرسشنامه گردآوری شد. با استفاده از شاخص های آماری توصیفی، توسط نرم افزار spss13 تجزیه و تحلیل اطلاعات صورت گرفته است.

    نتایج: از تعداد 854 نفر از مصدومین بررسی شده، 510 نفر (59.7%) در بیمارستان های غیرنظامی و 344 نفر (40.3%) در بیمارستان های نظامی و در مجموع 54.7% آنها مذکر بودند. شایع ترین اقدام درمانی در اورژانس، ثابت کردن اندام در 389 نفر (39.9%) از میان 945 آسیب ایجاد شده، شایع ترین ضایعه در مصدومین را شکستگی اندام تحتانی در 291 مورد (30.8%) تشکیل می داد. در 242 مصدوم اقدامات جراحی انجام شد. 38 بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. میانگین iss در مصدومین 6.7 بود و 11.9% دارای iss بالاتر از 15 (ترومای شدید) بودند.

    بحث: با  توجه به پیدایش درصد زیادی از آسیب های ارتوپدیک در اندام ها و لگن در مصدومین ارجاع شده، پیش بینی انجام اقدامات پاراکلینیکی به خصوص در تصویرنگاری و آمادگی بیمارستان های مناطق دورتر جهت درمان مشکلات ارتوپدیک از نکات مهم در مدیریت چنین بحرانی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها