• آگاهی علمی نیروهای یک لشکر عملیاتی در خصوص خود-و دگر امدادی در یک رزمایش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 1109
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     اهداف. در مخاصمات نظامی همواره گروهی از نیروهای درگیر دچار آسیب و مصدومیت می شوند. در چنین مواقعی انجام اقدامات حیاتی اولیه توسط رزمنده و هم رزمان وی می تواند از ضایعات و مرگ و میر نیروها بکاهد. در این پژوهش آگاهی علمی گروهی از نیروهای عملیاتی در مورد خود-و دگر امدادی مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش ها. مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی است که طی اجرای رزمایش بزرگ عاشورای 5 در سطح پرسنل عملیاتی (غیر بهداری) یکی از لشکرهای شرکت کننده انجام شد. برای این مطالعه از پرسشنامه ای 3 قسمتی استفاده گردید. تعداد 200 پرسش نامه تحت نظارت 8 نفر از پزشکان همراه گروهان ها تکمیل شد و اطلاعات حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها. بیشترین میزان آگاهی در مورد شناخت علایم خونریزی های خارجی و نحوه باز کردن راه تنفسی (77.5%) و کمترین میزان آگاهی در مورد نحوه ضدعفونی کردن درست آب با قرص کلر (43%) بود. بین آگاهی علمی گروه های مورد بررسی آموزش دیده و –ندیده در مورد خود- و دگر امدادی، ارتباط آماری معنی داری وجود داشت 158 .(p<0.005) نفر (79%) با کیف امدادی انفرادی و وسایل آن آشنایی نسبی داشته و قادر به استفاده از آن بودند.

    نتیجه گیری. با توجه به اینکه نظامیان دارای سابقه شرکت در کلاس های آموزش خود-و دگر امدادی آگاهی علمی بیشتری نسبت به نجات جان و حفظ سلامت خود و سایر هم رزمان شان داشتند، اهمیت برگزاری کلاس های آموزشی خود- و دگر امدادی در نیروهای نظامی در فواصل زمانی منظم با استفاده از روش نوین آموزشی بیش از پیش احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها