• بررسی آلودگی باکتریایی غذاهای مصرفی در مراکز درمانی و آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله الاعظم (عج) در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 512
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: باکتری ها مهم ترین عوامل ایجاد کننده عفونت ها و مسمومیت های غذایی محسوب می گردند و بیش از 70 درصد این عفونت ها تنها توسط چند باکتری مهم رخ می دهد. هدف از انجام این مطالعه تعیین بار میکروبی مواد غذایی مصرفی و تعیین آلودگی به کلی فرم ها و گونه های مهم باکتری های بیماری زا و مقایسه آن با استانداردها می باشد.

    مواد و روش کار: در یک مطالعه مقطعی (cross- sectional) تعداد 72 نوع از 4 نوع غذای مصرفی (کباب کوبیده، موغ، جوجه کباب و ماهی) مربوط به 6 مرکز درمانی و آموزشی وابسته به دانشگاه، با استفاده از روش استاندارد انجمن سلامت عمومی آمریکا و سازمان دارو و غذا، از نظرآلودگی باکتریایی مورد آزمایش قرار گرفتند.

    نتایج: از نظر شمارش کلی باکتری ها و کلی باکتری ها و کلی فرم ها و آلودگی به باکتری های بیماری زا، کباب کوبیده و ماهی به ترتیب بعنوان آلوده ترین و سالم ترین غذاها شناخته شدند، بطوریکه میانگین تعداد کلی باکتری ها و کلیفرم ها در کباب کوبیده 105×1.14 و 102×1.98 در هر گرم تعیین گردید و از 18 نمونه مورد آزمایش به ترتیب 7 نمونه (38.9%) و 10 نمونه (55.6%) به اشرشیاکلی و استافیلوکوک اورئوس آلوده بودند، در حالیکه میانگین تعداد کلی باکتری ها در ماهی های مورد آزمایش 102×2.85 در هر گرم بوده و هیچگونه آلودگی به کلیفرم ها و سایر باکتری های بیماری زا مشاهده نگردید.

    بحث: غذاهای مصرفی در مراکز درمانی f, b دارای بیشترین آلودگی تشخیص داده شد. این اختلاف بویژه در مورد کباب کوبیده و جوجه کباب با سایر مراکز معنی دار (p<0.05) بوده است. با توجه به استاندارد باکتریایی، برخی از غذاهای عرضه شده در مراکز درمانی و آموزشی دانشگاه (بویژه کباب کوبیده) دارای آلودگی بیش از حد استاندارد تشخیص داده شدند. در هیچ یک از 72 نمونه مورد آزمایش آلودگی به سالمونلا و لیستریا مونوسیتوژنز تائید نگردید. حذف کباب کوبیده از برنامه غذایی (بویژه در فصول گرم)، اصلاح روش های طبخ و عمل آوری غذا، پیشگیری از آلودگی ثانویه و کنترل و نظارت مداوم، مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از آلودگی مواد غذایی محسوب می گردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها