• بررسی سطح آگاهی و نگرش مادران نیروهاى مسلح درباره تب کودکان در مراجعین به بیمارستان بقیه ا... (عج)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 511
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: به منظور بررسی آگاهی و نگرش خانواده هاى نیروهاى مسلح، از ساده ترین موضوعات مربوط به سلامت کودکان که در میان اکثر خانواده ها از اهمیت خاصی برخوردار است، آغاز نموده ایم.

    هدف: و بدین منظور تب را به عنوان یک علامت مهم در جهت ارزیابی میزان آگاهی مادران به کار گرفتیم. هدف از انجام این مطالعه تعیین آگاهى ونگرش مادران خانواده نیروهاى مسلح نسبت به تب کودکانشان مى باشد.

    مواد و روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسش نامه 15 سوالی روی 180 نفر از مادران نیروهاى مسلح که کودک خود را جهت معاینه روتین یا به دلیل بیماری در زمستان سال 1382 به درمانگاه های اطفال بیمارستان آورده اند، صورت گرفت.

    نتایج: از مادران مورد مطالعه 83.9% دمای 38c یا کمتر را به عنوان تب بالا محسوب می کردند. 9% ایشان معتقد بودند اگر تب بدون درمان رها شود تا 41c یا بیشتر بالا می رود. 87.9% تب را عارضه دار می دانستند و 52.2% ایشان معتقد بودند این عوارض در دمای 40c ایجاد مى شود. 88.3% کودک خود را برای دادن تب بر بیدار می کردند. 98.3% از استامینوفن و 1.7% از ایبوپروفن استفاده می کردند و فقط 50% از ایشان دارو را با دوز صحیح مصرف می نمودند و 64.4% منبع اطلاعاتی خود را پزشکان و پرستاران ذکر نمودند. 75% مادران به هنگام تب کودکان خود را نزد متخصصین اطفال می بردند. در این مطالعه بین آگاهی مادر از تب بالا با میزان تحصیلات، سن و تعداد فرزندان ارتباطی به دست نیامد p-value) به ترتیب 0.24، 0.52 و 0.96). بین سطح تحصیلات مادر و آگاهی از دمای خطر ساز، کمتر شدن نگرانی از تب و شروع تب بر و یا پاشویه هم اختلاف معنی داری به دست نیامد p-value) به ترتیب 0.77، 0.48 و 0.37).

    بحث: باتوجه به نتایج بالا به نظر می رسد آگاهی مادران نیروهاى مسلح با هر سطح تحصیلاتی راجع به تب به عنوان یکی از معیارهای سلامت و بیماری کافی نبوده است و نیاز به آموزش کافی درباره مسائل شایع مثل تب در کودکان می باشد. لازم است علاوه بر افزایش آگاهیها از طریق رسانه هاى گروهى، بایستى اقدام به ارتقاء سطح آگاهى مادران نیروهاى مسلح به طور اختصاصى نیز داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها