• شیوع و عوامل موثر بر حوادث رانندگی در نیروی زمینی سپاه پاسداران در تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بنا بر آمار who سالانه در جهان 1.2 میلیون نفر به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و بین 50-20 میلیون نفر نیز دچار آسیب و ناتوانی می شوند. به طور کلی بیش از 90 درصد تمام مرگهای جاده ای در کشورهای پایین و متوسط روی می دهد. پیش بینی می شود بر خلاف کشورهای پیشرفته که روند کاهشی در تصادفات دارند، کشورهای در حال توسعه با افزایش حدود 65 درصدی حوادث رانندگی در دو دهه آینده مواجه شوند. در ایران نیز علی رغم تلاشهای انجام شده، آمار مرگ ناشی از تصادفات افزایش داشته است و سازمانهای نظامی نیز از این امر مستثنی نیستند.

    مواد و روش کار: این مطالعه از نوع پژوهشهای توصیفی است که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، کل پرونده های ثبت شده موجود و در دسترس تصادفات در مقرهای تابعه نیروی زمینی سپاه تهران به تعداد 197 مورد می باشد. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته، پس از تعیین اعتبار علمی آن به روش روایی محتوا، گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد.

    نتایج: بر اساس یافته های بررسی، از 197 پرونده موجود، 32.5 درصد مربوط به پرسنل رسمی، 45.7 درصد مربوط پرسنل وظیفه و بقیه مربوط به نیروهای قراردادی و روزمزد بود. محل رخ دادن 26.9 درصد تصادفات در داخل مقرها، 32.5 درصد داخل شهر، 12.2 درصد بین شهری و بقیه نامشخص بوده است. 67.9 درصد رانندگان با عضویت رسمی، 75.6 درصد رانندگان با عضویت وظیفه و 76.9 درصد رانندگان با عضویت قراردادی و روزمزد، مقصر حادثه بوده اند؛ رانندگان با تحصیلات پایین تر از دیپلم موارد تصادف بیشتری نسبت به رانندگان دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر داشته اند (p<0.01).

    بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که استفاده از رانندگان با عضویت رسمی و با سطح سواد دیپلم و بالاتر، موجب کاهش تصادفات به دلیل رعایت قوانین و مقررات رانندگی می شود. بنابراین بر اساس اطلاعات به دست آمده، به منظور کاهش خسارتهای مختلف جانی و مالی، مناسب تر است به جای استفاده از رانندگان وظیفه، قراردادی و روز مزد، تا حد امکان، از رانندگان با عضویت رسمی و متاهل استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها