• تاثیر آموزش حل تعارض بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به ptsd

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: جنگ علاوه بر ایجاد عوارض و مشکلات جسمی و روانی بر رزمندگان، خانواده آنان را نیز در معرض خطر و مشکلات قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش حل تعارض برای سلامت و کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از تروما انجام گردیده است.

    مواد و روش کار: این مطالعه، یک مطالعه تجربی، از نوع کارآزمایی بالینی است که در آن تعداد 28 نفر از همسران جانباز در بیمارستان بقیه ا... (عج) و مرکز روانپزشکی صدر مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه حل تعارض و شاهد تقسیم گردیدند. برای گروه مداخله، برنامه آموزشی در سه جلسه ی دو ساعته در هفته و به صورت آموزش گروهی ارائه شد و برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی ارائه نگردید. کیفیت زندگی هر دو گروه، قبل از مداخله و پس از مداخله (مرحله پیگیری و مرحله نهایی) بوسیله پرسشنامه کیفیت زندگی (فرم کوتاه شده (sf36 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله برنامه spss انجام گرفت.

    نتایج: آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله در دو گروه مورد مطالعه اختلاف معنی داری ندارند p>0.05 اما پس از مداخله، همین آزمون اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان داد (p=0.001). آزمون t زوج نشان داد که میانگین نمره ی کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی داری داشته است (p=0). همچنین آزمون آماری فریدمن نشان داد که میانگین نمره ی کیفیت زندگی در گروه مداخله در هر سه مرحله مورد مطالعه اختلاف معنی داری داشت (p=0.0001).

    بحث: با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد می شود جهت ارتقاء سطح سلامت و کیفیت زندگی افراد جامعه، به ویژه خانواده ی جانبازان، از برنامه های آموزش مهارت حل تعارض استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها