• بررسی وضعیت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در یگان های صعود کننده به قله سبلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 646
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: جمع آوری و دفع بهداشتی زباله همواره یکی از مشکلات جوامع بشری بوده است. در محیط طبیعی و کوهستان، به دلیل ویژگی های این مناطق که به عنوان مکانی برای ورزش کوهنوردی و نیز تفریح مردم و همچنین موقیت توریستی آنها مورد علاقه بسیاری از افراد است. بنابراین، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد. با توجه به این که جمع زیادی از نیروهای نظامی، طی یک عملیات مانور به قله سبلان صعود کردند، این مطالعه به منظور بررسی  وضعیت زباله در آن منطقه طراحی و اجرا شد.

    مواد و روش کار: در این تحقیق با حضور در محل و توزیع 205 پرسشنامه به صورت تصادفی و تکمیل اطلاعات نظرسنجی جمع آوری گردید. به علاوه، کیسه زباله در اختیار همه افراد قرار داده و از افراد خواسته شد تا نسبت به جمع آوری زباله های شخصی اقدام نمایند. در مسیر برگشت، زباله ها در مکان مشخص شده جمع آوری شدند. پرسشنامه های تکمیل با استفاده از نرم افزار spss آنالیز شدند. همچنین نمونه گیری از زباله های تولیدی، تفکیک، آنالیز و توزین آنها در محل صورت گرفت.

    نتایج: نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد، سرانه زباله در اردوی سه روزه نیروهای بسیجی و سپاهی جهت صعود به قله سبلان، 485 گرم به ازای هر نفر در روز می باشد که شامل 18.6 درصد قوطی کنسرو، 9.3 درصد ظروف یک بار مصرف، 53.6 درصد کارتن و مقوا، 16.5 درصد نان خشک و 2 درصد مواد فسادپذیر تعیین گردید. همچنین بر اساس تجزیه و  تحلیل پرسشنامه ها، میانگین سابقه عضویت در بسیج و سپاه، سابقه کوهنوردی و سن به ترتیب 13.47، 5.87 و 33.93 به دست آمد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها