• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: این مقاله بخشی از نتایج یک پژوهش است که با هدف بررسی سطح سلامت روانی در گزینش نیروی انسانی سپاه در سال 1380 انجام شده است.

    روش کار: بدین منظور 430 نفر از افرادی که تازه وارد سپاه شده و دوره آموزشی را طی می کردند از نیروهای زمینی، هوایی، دریایی، مقاومت، قدس و دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... «عج» به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و چک لیست علایم مرضی (scl-90-r) مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون کمترین اختلاف معنی دار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میانگین سن افراد مورد مطالعه 21.85 سال و انحراف معیار آن 3.07 می باشد. از نظر سلامت روانی، بیشترین مشکلات در کل نمونه مربوط به سوءظن و بدبینی، حالت های وسواسی- اجباری و حساسیت در روابط متقابل و کمترین آن ها مربوط به ترس مرضی، پرخاشگری، شکایت های جسمانی و اضطراب بود. به علاوه میانگین جمع علایم مرضی در کل نمونه 28.72 و انحراف معیار آن 18.53 بود. در این رابطه بیشترین علایم مربوط به افراد جذب شده توسط نیروی زمینی و کمترین آن مربوط به دانشگاه بود که تفاوت معنی داری از این لحاظ بین گروه های مورد نظر وجود داشت. همچنین با توجه به نقطه برش برای سلامت روانی، 81.9 درصد به عنوان افراد سالم و 18.1 درصد به عنوان افرادی که با مشکلاتی از لحاظ سلامت روانی روبه رو بودند شناخته شدند.

    بحث: نتایج مقایسه این دو گروه بر اساس خرده مقیاس های پرسشنامه scl-90-r بیانگر تفاوت معنی دار در همه موراد بود. نتایج به دست آمده نشان دهنده ضرورت بررسی سطح سلامت روانی در گزینش نیروی اسنانی است. لذا، بر اساس یافته های این پژوهش، پیشنهاد می گردد، سطح سلامت روانی مورد توجه بیشتر مسئولین گزینش قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها