• فراوانی علایم روان پزشکی در جانبازان جسمی و شیمیایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 453
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. تلفات و ویرانی های سنگین ناشی از جنگ معمولاً منجر به اثرات پایدار بر جسم و روان افراد می گردد. وضعیت بهداشت جانبازان برای پزشکان ایرانی اولویت ویژه ای دارد و به علت ارتباط تنگاتنگ آن با وضعیت فرهنگ جامعه کمتر می توان از تجربیات محققین سایر کشورها استفاده کرد. به این منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی علایم روان پزشکی در این افراد انجام گرفت.

    روش ها. این تحقیق مطالعه ای توصیفی- تحلیلی- مقطعی است که برای مقایسه علایم روان پزشکی جانبازان جسمی و شیمیایی مشهد انجام شد. جامعه آماری شامل 200 نفر از جانبازان جسمی و شیمایی تحت پوشش بنیاد جانبازان بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و scl-90-r بود. میانگین علایم روان پزشکی با استفاده از نرم افزار spss 11.5 و آزمون های آماری t و آزمون تحلیل واریانس در گروه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها. در این مطالعه 190 نفر از 200 جانباز مورد مطالعه gsi (%95) بالای خط برش داشتند، یعنی دچار نوعی سایکوپاتولوژی بودند. در جانبازان شیمایی، به جز در مقیاس هراس، میانگین نمره کسب شده در کلیه مقیاس ها بالاتر از جانبازان جسمی بود. در سایر مقیاس ها این تفاوت بین دو گروه معنی دار (p<0.05) بود. در جانبازان شیمایی مقیاس خودبیمارانگاری، روان پریشی و هراس بالاترین میانگین را داشت و در جانبازان جسمی نیز خودبیمارانگاری، هراس و پارنویا بالاترین میانگین را دارا بودند.

    نتیجه گیری. شیوع 95% علایم روانی نشان می دهد که توجه به بهداشت روانی در این افراد اهمیت فراوانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها