• بررسی صحت ادعای مدعیان مبتلا به صرع در سربازان

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 653
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: بیماری صرع یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب می باشد که حدود 2-1 درصد جمعیت دنیا به آن مبتلا هستند. تشخیص بیماری صرع در یک فرد به دلیل تاثیر بر جنبه های مختلف زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اهمیت در مورد سربازان به دلایل مسائل جانی، حفاظتی و امنیتی از حساسیت خاصی برخوردار می شود و فرد مبتلا به صرع تایید شده از سربازی معاف می گردد. لذا، در این مطالعه درصد صحت تشخیص مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش کار: این تحقیق یک مطالعه گذشته نگر است که روی پرونده 113 نفر از سربازان مدعی ابتلا به بیماری صرع انجام شده است. این افراد در سال های 1382-1375 جهت اثبات بیماری به بیمارستان بقیه ا... «عج» مراجعه نموده بودند. ابتدا پرسشنامه تهیه و با مراجعه به پرونده های موجو در بایگانی بیمارستان، اطلاعات استخراج و تکمیل گردید. اطلاعات فردی شامل نوع حملات، نتیجه نوار مغز، مشاوره روانپزشکی، تشخیص نهایی مشخص و با برنامه spss11 و روش های آماری مورد آنالیز قرار گرفت.

    نتایج: میانگین سن بیماران 2±20 سال بود و در فاصله سنی 25-19 قرار داشتند. متوسط روزهای بستری 2±8 روز بود که 57 درصد بین 10-6 روز بستری بودند. فراوانی صرع در سربازان بستری شده در این مطالعه با شکایت تشنج 57.1 درص بود. بیشترین نوع صرع، جنرالیزه و بیشترین نوع حملات تونیک-کاونیک بود. 61 درصد از بیماران صرعی ارجاع شده نوار مغزی نرمال داشتند. سایر تشخیص های مطرح شده عبارت بودند از: صرع کاذب (12 درصد)، افسردگی (9درصد)، سردرد (5 درصد) و سنکوپ (0.9 درصد). 8 درصد سالم بودند و 8 درصد بیماران نیز به تشخیص قطعی نرسیدند.

    بحث: با توجه به نتایج این مطالعه، مشخص شد که برای اثبات صرع در سربازان احتیاج به امکانات تشخیصی دقیق تر و کم هزینه تری می باشد. توصیه می شود مسئولین بهداشت و درمان جهت تهیه امکانات تشخیصی دقیق تر اقدام نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها