• اختلالات اضطرابی شاغلین در معرض میدان های الکترومغناطیس با فرکانس بی نهایت کم (elf-emf) در صنایع فولاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 610
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف: میدان الکترومغناطیسی، محصول حرکت بارهای الکتریکی در محیط های هادی هستند. اگرچه امواج ماوراء بنفش و مادون قرمز دارای عوارض جسمی بر موجودات زنده هستند، امروزه تاثیرات میدان الکترومغناطیسی با فرکانس خیلی پایین توجه دانشمندان و محققین را بیشتر به خود جلب نموده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات تماس با این میدان ها بر بروز اختلالات خلقی و اضطرابی و سردرد در شاغلین صنایع ذوب فلزی انجام شده است.

    روش ها: در تحقیق حاضر که به  صورت مقطعی انجام شد، 103 نفر از شاغلین بخش های انرژی، خطوط انتقال قدرت و کوره های قوس الکتریکی حضور داشتند. 106 نفر از پرسنل بخش های تصفیه خانه، نورد سرد و نورد گرم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. افراد بین ساعت 10 تا 12 صبح از نظر بروز اختلالات عصبی-روانی مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفته و به پرسشنامه شکایات و علایم اختلالات خلقی-اضطرابی پاسخ دادند.

    یافته ها: بین گروه های آزمون (7%) و شاهد (11%)، تفاوت معنی داری در توزیع فراوانی اختلالات خلقی دیده نشد (p>0.05) اما در زمینه اختلالات اضطرابی (p<0.02) و بروز سردرد (p<0.001)، تفاوت بین دو گروه معنی دار ارزیابی شد. بروز سردرد شدید که نیاز به مراقبت های پزشکی داشت فقط در گروه آزمون مشاهده گردید(4 مورد).

    نتیجه گیری: اختلالات اضطرابی و دستگاه عصبی مرکزی، در افرادی که تماس طولانی مدت با میدان های الکترومغناطیسی دارند بیشتر از حد معمول مشاهده می شوند و شاغلینی که با میدان های elf-emf با شدت بالا (بیش از 0.01 میلی تسلا) تماس دارند، در معرض خطر بیشتری هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها