• بررسی وجود آمفیزم به کمک تست عملکرد ریوی (pet) در مقایسه با توموگرافی کامپیوتری قفسه سینه با وضوح بالا (hrct) در افراد سیگاری با سابقه مواجهه با گازهای شیمیائی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 641
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    هدف: هدف از این مطالعه، بررسی وجود آمفیزم به کمک تست عملکرد ریوی pft   (pulmonary function test) در مقایسه با توموگرافی کامپیوتری با وضوح بالای قفسه سینه hrct (high resolution computed tomography) در افراد سیگاری با سابقه مواجهه با گازهای شیمیائی (سولفور موستار (sm می باشد.
     

    مواد و روش کار: این تحقیق cross sectional بر روی بیست فرد سیگار علامتدار با سابقه مواجهه خفیف با sm (گروه (i و بیست فرد سیگاری بدون سابقه مواجهه با (sulfur mustard) sm (گروه (ii صورت گرفت. hrct, pft برای همه بیماران به منظور تشخیص آمیفزم انجام گردید. حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی برای pft محاسبه شد.

    نتایج: pft در گروه، منجر به تشخیص آمفیزم نشد. در حالیکه hrct، پنج بیمار را شناسائی کرد (حساسیت= 0). در گروه ii، موارد مبتلا به آمفیزم بیشتر از گروه i شناسائی شدند (55 درصد). در هیچ یک از هفتاد فرد مورد مطالعه، نقص –α1 آنتی تریپسین وجود نداشت.

    بحث: در افراد سیگاری با ریسک فاکتورهای اضافی دیگر مانند سابقه مواجهه با گازهای شیمیائی، آمیفزم در سنین پائینتری بروز می کند. این در حالی است که pft در این دسته از افراد ممکن است نرمال گزارش شود. بنابراین hrct به عنوان روشی مفید در تشخیص زودرس آمفیزم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها