• صدمات منجر به مرگ ناشی از انفجار مهمات به جامانده از جنگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. حفظ سلامت و جان کارکنان نظامی به عنوان نیروهای تخصصی و آموزش دیده که مسئول تامین امنیت هر کشورند از اهمیت بسیاری برخوردار است. موثرترین روش در اداره و کنترل صدمات ناشی از انفجار در کارکنان نظامی شاغل در مناطق مرزی آلوده به بقایای مواد منفجره فراموش شده منوط به شناخت اپیدمیولوژی این گونه حوادث است. این مطالعه با هدف شناسایی افراد در معرض خطر و مهم ترین عوامل ایجاد مخاطرات جانی و آسیب های ایجاد شده در این قربانیان انجام گرفت.

    روش ها. این مطالعه توصیفی- مقطعی گذشته نگر با بررسی پرونده های اجساد نظامیان قربانی انفجار طی سال های 85-1375 در اداره کل پزشکی قانونی ایلام انجام گرفت.

    یافته ها. 54 نظامی طی مدت مطالعه در اثر انفجار انواع مواد منفجره به جا مانده از جنگ کشته شدند. 81.5% قربانیان 21-19 سال سن داشته و 85.2% سرباز بودند. انفجار مین عامل مرگ 68.5% قربانیان بود. 38.9% آنها دارای صدمات متعدد و کشنده در تمام اعضای بدن بودند؛ به تفکیک صدمات کشنده، 81.5% در اندام های تحتانی، 79.6% در اندام های فوقانی، 77.6% در ناحیه شکم و قفسه سینه، 51.9% در ناحیه سر و گردن مشاهده شد. 83.3% صدمات به صورت آنی کشنده بودند و در 16.7% آنها اقدامات اورژانس پزشکی در نجات فرد می توانست مفید واقع گردد.

    نتیجه گیری. مین شایع ترین عامل صدمات است و در اغلب موارد صدمات متعدد ایجاد کرده است. سربازان بیشترین قربانیان این حوادث هستند. شناسایی و مشخص سازی و پاک سازی مناطق آلوده و آموزش تخصصی در کاهش تلفات موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم