• ارزیابی روان شناختی سربازان فرماندهی آماد و پیشتیبانی در یک واحد نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: به منظور دست یابی به تصویری کلی از وضعیت روان شناختی سربازان عادی جدیدالورود به فرماندهی آماد و پشتیبانی در یک واحد نظامی و پیشگیری از بروز رفتارهای نابهنجار این تحقیق انجام شده است.

    مواد و روش کار: بدین منظور کلیه سربازان 4 دوره آموزشی پادگان شهید همت روانسر که 4196 نفر بودند، به شیوه نمونه گیری سرشماری و به صورت گروهی مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه scl-90-r و پرسشنامه مشخصات فردی و مصاحبه استفاده به عمل آمد. داده های به دست آمده با روش های آماری میانگین، انحراف معیار، مجذور کای و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد، 16.2 درصد از نمونه ها مورد بررسی از لحاظ علایم روان شناختی واجد مشکلاتی هستند. افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد، کسانی که یکی از والدین شان فوت کرده بود بیشتر از فوت هر دو والد و در قید حیات بودن هر دو والد، و کسانی که سرپرستی خانواده را به عهده داشتند و یا پدرشان فوت شده بود بیشتر از کسانی که پدرشان در قید حیات بود، دارای علایم روان شناختی بودند. همچنین نشان داد که شایع ترین نشانه ها مربوط به علایم وسواسی- اجباری، سوءظن و بدبینی، حساسیت در روابط بین فردی و شکایت های جسمانی است.

    بحث: بر اساس یافته های این تحقیق، سربازانی که دارای مشکلات روان شناختی تشخیص داده شده بودند، مورد مصاحبه قرار گرفته و بر اساس نتایج آزمون و مصاحبه، نحوه ادامه خدمت و به کارگیری آنها به گونه ای تعیین گردید که از مشاغل پرخطر دور شوند. لذا توصیه می شود، این نکته در به کارگیری سربازان با مشکلات روان شناختی مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها