• بررسی فراوانی نسبی بیماری های منجر به معافیت پزشکی در مشمولان خدمت وظیفه عمومی شهرستان شهرکرد در سال 1380

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کلیه اتباع ذکور ایرانی از اول فروردین سالی که وارد سن 18 سالگی می شوند، مکلف به اقدام جهت تعیین وضعیت خدمت وظیفه عمومی خود می باشند. معافیت مشمولان متناسب با وضع جسمی، خانوادگی و میزان تحصیلات آنان است و همه ساله تعدادی از آنها به دلیل بیماری های مختلف به طور موقت یا دایم از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند. این نوع معافیت از خدمت را معافیت پزشکی گویند. معافیت پزشکی نوعی معافیت از خدمت می باشد که برابر قانون به مشمولان بیمار اعطا می گردد. هدف از این تحقیق تعیین توزیع فراوانی بیماری های منجر به معافیت پزشکی در مشمولان بوده است.

    روش کار: طی یک مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 563 تن از مشمولان که در سال 1380 در شورای پزشکی شهرستان شهرکرد با توجه به نتیجه شرح حال، معاینه فیزیکی و انجام اقدامات پاراکلینیک معاف شده بودند، به صورت سرشماری بررسی شدند.

    نتایج: بیماری های چشم (37.8 درصد)، بیماری های استخوانی اسکلتی (16 درصد) و بیماری های اعصاب و روان (14 درصد) شایع ترین بیماری های منجر به معافیت بودند. در بین بیماری های چشم، نزدیک بینی (55.4 درصد) را شامل می شد. شایع ترین علت بیماری استخوانی اسکلتی منجر به معافیت، شکستگی (40.1 درصد) بود. صرع (25.4 درصد) علت شایع در بین بیماری های اعصاب و روان بوده است.

    بحث: از آنجایی که کیفیت و بازده زندگی در دوران جوانی بیشتر از سایر دوران زندگی است، توجه به وضعیت جسمی و روحی این قشر از نظر بهره مند شدن جامعه از فعالیت های آنها از اهمیت ممتازی برخوردار است. لذا به نظر می رسد، توجه به بیماری های این دوره از زندگی بتواند در افزایش بهره وری این قشر جامعه کمک نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم