همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • دقت ام آر آی در تشخیص ضایعات تروماتیک داخل مفصلی زانو

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 533
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: ام آر آی به طور گسترده جهت تشخیص ضایعات تروماتیک داخل مفصلی زانو استفاده می شود. دقت آن در مطالعات مختلف متفاوت است. همچنین دقت ام آر آی در تشخیص ضایعات تروماتیک داخل مفصلی زانو در کشور ما مشخص نیست. هدف این مطالعه ارزیابی دقت ام آر آی در تشخیص ضایعات تروماتیک داخل مفصلی زانو، در یکی از مراکز تصویربرداری کشور، در مقایسه با آرتروسکوپی بود.

    مواد و روش ها: در یک بررسی «مطالعه موردها» 33 ,(case series) بیمار (31 مرد و 2 زن) با تشخیص بالینی ضایعه تروماتیک داخل مفصلی زانو طی یک سال وارد مطالعه شدند. میانگین سن بیماران 33.39 سال (74-14 سال) بود. برای همه آنها قبل از آرتروسکوپی، ام آر آی انجام شد. حساسیت، اختصاصیت، دقت، ارزش اخباری مثبت و منفی، نسبت احتمال مثبت و منفی برای ام آر آی در مقایسه با آرتروسکوپی، همچنین درجه توافق ام آر آی و آرتروسکوپی محاسبه شد.

    یافته ها: دقت ام آرآی برای منیسک داخلی 73%، منیسک خارجی 82%، رباط متقاطع جلویی 82% (acl)، رباط متقاطع پشتی 97% (pcl) و غضروف مفصلی 85% محاسبه شد. توافق ام آر آی و آرتروسکوپی برای ضایعات منیسک ها، متوسط و برای acl و غضروف مفصلی، خوب بود.

    نتیجه گیری: در این مطالعه دقت ام آر آی برای ضایعات منیسک داخلی و رباط متقاطع جلویی، اختصاصیت ام آر آی برای منیسک داخلی و حساسیت آن برای منیسک خارجی و رباط متقاطع جلویی به طور قابل ملاحظه کمتر از نتایج بیشتر مطالعات بود. نتایج ام آر آی برای ضایعات غضروف مفصلی مشابه سایر مطالعات بود و این مساله بایستی مدنظر پزشکان درخواست کننده ام آر آی قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم