• بررسی میزان رعایت حقوق بیمار در جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 528
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی اثرات بلندمدت جسمی برجا می گذارد؛ چنانچه جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی ایران هنوز برای مداوا، مکررا به مراکز درمانی مراجعه می کنند. رعایت حقوق بیمار در مورد این افراد بسیار حائز اهمیت است. لذا، این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت حقوق بیمار در جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی انجام شد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 100 مجروح شیمیایی از طریق نمونه گیری طبقه بندی شده، بر اساس معیارهایی مانند مجروحیت بیشتر از 25 درصد، مراجعه به مراکز درمانی حداقل هر دو ماه انتخاب شدند. ابزار انجام پژوهش فرم مصاحبه مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به حقوق بیمار بر اساس منشور حقوق بیمار بود و به هر سوال با گزینه کم، متوسط و زیاد توسط نمونه ها پاسخ داده می شود.

    نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که 45 درصد به دلیل مشکلات تنفسی مجبور به مراجعات مکرر به مرکز بهداشتی-درمانی می باشند. در مورد رعایت حقوق بیمار 40 درصد از مجروحین سرعت انجام اقدامات درمانی را کم می دانستند. 50 درصد در مورد اقدامات مراقبتی-درمانی انجام شده به میزان زیاد اطلاع داشتند. اطلاعات ضروری در 30 درصد موارد قبل از معاینات یا اجرای درمان، به میزان زیاد به آنان داده شده بود. 80 درصد از نمونه ها معتقد بودند که اسرار پزشکی و حریم شخصی آنان به میزان زیاد حفظ شده است. فقط در 10 درصد موارد از دسترسی به پزشک و اعضای تیم معالج در مواقع اورژانس مطمئن بودند که ارتباط معنی دار آماری بین درصد مجروحیت و عدم اطمینان آنان در دسترسی به تیم معالج در مواقع اورژانس به دست آمد (p=0.01).

    بحث: اگر چه در اکثر موارد حقوق جانبازان به طور متوسط حفظ می شود ولی کلیه پرسنل بهداشتی درمانی باید حداکثر تلاش خود را جهت رعایت حقوق بیمار و آشنا نمودن بیماران با حقوق خود به طور کامل انجام دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها