همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تزریق استرویید اپیدورال در درد حاد سیاتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 461
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: با توجه به شیوع کمردرد در جامعه و تعداد بالای بیماران کلینیک های ارتوپدی که با مشکل کمردرد حاد مواجه هستند و عدم پاسخ درمانی بسیاری از کمردردها به درمان های رایج غیرجراحی و به منظور برگشت فعالیت کاری و بدنی بیماران نتایج تزریق استرویید اپیدورال به عنوان یک روش کمتر تهاجمی در بیماران با درد حاد رادیکولار کمری مورد ارزیابی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: چهل بیمار به صورت آینده نگر طی یک سال (1385) که به کلینیک های ارتوپدی بیمارستان امام رضا و امدادی دانشگاه مشهد با درد کمری حاد رادیکولار مراجعه نموده بودند وارد مطالعه گردید. بیماران با تشخیص کمردرد حاد که بیش از 6 هفته از بیماری آنها نگذشته و به درمان طبی پاسخ نداده بودند انتخاب گردیدند. پرتونگاری ساده و ام آر آی ستون فقرات در تمامی بیماران انجام شد. بیماران طبق سیستم طبقه بندی «پرولو» درجه بندی شدند. 40 میلی گرم تریامسینولون همراه با لیدوکایین 2% سه نوبت در فضای اپیدورال کمری بیماران تزریق گردید. پیگیری بیماران قبل، پس از تزریق، سه ماه و شش ماه بعد با ثبت در پرسشنامه انجام پذیرفت.

    یافته ها: 25 بیمار مرد و 15 زن بودند کاهش درجه مثبت بودن تست slr قبل و بعد از تزریق سوم معنی دار بود (p<0.05). کاهش درد و به دنبال آن کاهش مصرف دارو بعد از تزریق اپیدورال به طور درماتیکی رخ داد و از نظر آماری در پیگیری دوم و سوم معنی دار بود (p<0.05). اما از نظر عملکرد و تأثیر معنی دار نبود به طور کلی بعد از تزریق 27.5% بیماران کاملاً راضی و 62.5% از بیماران نسبتاً راضی بودند.  

    نتیجه گیری: بهبود وضعیت فیزیکی و تأثیرات عملکردی بعد از تزریق استرویید در دردهای سیاتیک مختصر بود. اما با توجه به کاهش قابل ملاحظه درد در کوتاه مدت در کسانی که در چند هفته اول جواب خوبی به درمان های ساده تر نداده اند توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها