اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 760
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: یکی از عوارض عمده بعد از آرتروپلاستی کامل زانو، تغییر در موقعیت پاتلا نسبت به مفصل تیبیوفمورال است که تحت عنوان پاتلا باجا و پسودوپاتلا باجا نامیده می شود و هر کدام علل مختلفی دارند. این عوارض باعث درد و محدودیت حرکت زانو بعد از جراحی می شوند. هدف این مطالعه بررسی بروز پاتلا باجا و پسودوپاتلا باجا به دنبال تعویض مفصل زانو است.

    مواد و روش ها: یک مطالعه گذشته نگر بر روی 60 بیمار (49 زن، 11 مرد) که در فاصله سال های 1371 تا 1381 در بیمارستان اختر شهر تهران تحت آرتروپلاستی کامل زانو قرار گرفته بودند، انجام شد. در هنگام مطالعه، حداقل یک سال و حداکثر یازده سال از زمان عمل جراحی بیماران می گذشت. همه اندازه گیری ها توسط یک فرد انجام شد. بیماران به روش حفظ رباط متقاطع پشتی و با پروتز روتا گلاید شرکت کورین و رویکرد مدیال پارا پاتلار و بدون کمپوننت پاتلار جراحی شدند. میانگین سن بیماران زمان مطالعه 62.5 سال و میانگین زمان پیگیری 27.5 ماه بود. در این مطالعه از سیستم درجه بندی انجمن زانو استفاده گردید. پرتونگاری زانوی بیماران ازنظر وجود پاتلا باجا و پسودوپاتلا باجا بررسی شد.

    یافته ها: پسودوپاتلا باجا در 15 بیمار و پاتلا باجا و پسودوپاتلا باجا در 2 بیمار وجود داشت. از نظر آماری بین این عوارض و درجه بندی زانو ارتباط معنی داری وجود نداشت، اما بین درد و محدودیت دامنه حرکتی و این عوارض رابطه معنی دار بود.

    نتیجه گیری: توجه به محل کات فمورال حین آرتروپلاستی کامل مفصل زانو یکی از روش های کاهش عوارض پاتلوفمورال مثل پاتلا باجا و پسودوپاتلا باجا می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها