• نقش پیشگیرانه و درمانی سیر روی اپیدیدیم و سمینال وزیکول موش های صحرایی دیابتی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 672
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دیابت تأثیرات متنوعی روی فعالیت های تولیدمثلی در انسان دارد. مطالعات کلینیکی و آزمایشگاهی اختلال اسپرماتوژنز، حجم مایع سمینال و تغییرات تحلیلی در اپیدیدیم را نشان می دهند. در مطالعه حاضر ما قصد داریم اثر پیشگیرانه و درمانی سیر بر روی آسیب های اپیدیدیم و سمینال وزیکول در موش های صحرایی نر دیابتی شده با استروپتوزوتوسین (stz) را مورد بررسی قرار دهیم.

    روش کار: در این مطالعه تجربی، 40 موش صحرایی نر از نژاد ویستار به 5 گروه تقسیم شدند. گروه نرمال، گروه دیابتی، گروه نرمال + سیر، گروه دیابتی + سیر قبل (d+gb)، گروه دیابتی + سیر بعد .(d+ga) دیابت از طریق تزریق  stzایجاد شد. آب سیر با دوز 1 میلی لیتر به ازاء هر صد گرم وزن بدن توسط گاواژ به موش های صحرایی خورانده شد. آسیب اپیدیدیم و سمینال وزیکول با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار  spssو به کمک آزمون آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: موهای دیابتی کاهش چشمگیری در اندازه توبول و لومن قطعات سر، تنه و دم اپیدیدیم و تحلیل اپیتلیوم سمینال وزیکول را نشان دادند. سیر بطور قابل توجهی تغییرات مورفولوژیکی ایجاد شده بوسیله دیابت را در اپیدیدیم و سمینال وزیکول موش های صحرایی تخفیف می دهد بطوری که در گروه d+gb نسبت به گروه d+ga تخفیف عوارض بیشتر بود.

    نتیجه گیری: در این مطالعه نشان داده شد که مصرف آب سیر دارای هر دو اثر درمانی و پیشگیرانه روی کاهش آسیب های بیضه ای در موش های صحرایی نر دیابتی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها