• الگوی پیش بینی کننده های کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در شهر یزد بر اساس آنالیز مسیر سازه های الگوی پرسید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 651
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیماری آرتریت روماتوئید تأثیر قابل ملاحظه ای بر روی کیفیت زندگی بیماران مبتلا دارد. آنالیز مسیر تکنیک آماری دقیقی است که جهت تعیین الگوی علّی بهینه بین متغیرها مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله با هدف بکارگیری آنالیز مسیر مبتنی بر رگرسیون جهت تعیین الگوی پیش بینی کننده های کیفیت زندگی این بیماران با استفاده از سازه های الگوی پرسید ارائه می گردد.

    روش کار: این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 181 بیمار سرپایی آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به یک مرکز روماتولوژی خصوصی در شهر یزد که طی نمونه گیری آسان بدست آمدند، انجام شد. ابزار کار پرسشنامه ای بود مشتمل بر سازه های الگوی پرسید که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. پایایی و روایی پرسشنامه ها تأیید شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد آنالیز مسیر مبتنی بر رگرسیون قرار گرفت.

    نتایج: وضعیت سلامت و عوامل قادرکننده بطور مستقیم بر کیفیت زندگی مؤثر بودند که تأثیر وضعیت سلامت بیشتر بود. رفتارهای خودمراقبتی و عوامل مستعدکننده، تقویت کننده و قادرکننده نیز از طریق تأثیر بر وضعیت سلامت بطور غیرمستقیم بر کیفیت زندگی مؤثر بودند. با توجه به اثر کلی متغیرها بعد از وضعیت سلامت، رفتارهای خودمراقبتی دومین عامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی می باشد و پس از آن عوامل قادرکننده قرار دارد.

    نتیجه گیری: الگوی پرسید می تواند به عنوان چارچوبی جهت طراحی مداخلات آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در بیماران آرتریت روماتوئید به کار گرفته شود. عوامل قادرکننده، بعنوان مهمترین عامل مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک پیش بینی کننده کیفیت زندگی بیماران مشخص گردید که در هنگام طراحی مداخلات آموزشی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها