• نگرش و عملکرد عشایر کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در سال 82

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 676
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: سبک زندگی عشایر بخصوص عشایر کوچنده و وضعیت نگرش، عملکرد آنها با توجه به اعتقادات رایجشان نسبت به بهداشت و درمان، بصورت اجبار به نحوی رقم خورده که سهم آنها از منابع اختصاص داده به بهداشت و درمان کشور نزدیک به صفر است. مطالعه حاضر در سطح جمعیت عشایری استان کرمان با هدف بررسی وضعیت نگرش و عملکرد عشایر کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در سال 83 انجام گرفت.
    روش کار: در این پژوهش، پرسشنامه ای حاوی 75 متغیر مربوط به وضعیت نگرش و عملکرد عشایر استان کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در قالب مصاحبه و مشاهده تکمیل شد. از میان 44 ایل، طایفه و 54 منطقه به روش نمونه گیری به صورت چندمرحله ای در مناطق مختلف شهرستان های عشایری استان کرمان 2681 نفر از عشایر کوچنده و متمرکز و نیمه متمرکز در طرح پژوهشی شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون مجذور کای استفاده شد.
    نتایج: در این مطالعه، 1969 مرد (73.4%) و 712 زن (26.6%) مورد بررسی قرار گرفتند. 1478 نفر (55.1%) اعتقاد داشتند نقش پوست گاو، بز و میش (در پوست خوابیدن) در درمان بیماری ها مؤثر است. 909 نفر (33.9) نقش جن را بعنوان عامل بیماری زا باور داشتند. 64% به دعای دعانویس محلی برای پیشگیری و یا درمان بیماری ها باور داشتند. وضعیت نگرش و عملکرد عشایر نسبت به بهداشت و درمان ضعیف، متأثر از اعتقادات رایج آنها بود. این وضعیت در عشایر کوچنده بطور معنیداری بالاتر بود (p<0.05).
    نتیجه گیری: بطور سنتی اعتقاداتی نسبت به بهداشت و درمان در میان عشایر رایج است که بر سلامت آنها و شاخص های بهداشت و سلامت جامعه تأثیرگذار خواهد بود. بطور اعم برای تعدیل و یا رفع مشکل جهت تغییر اعتقادات رایج عشایر، ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد آنها پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها