• بررسی استفاده از پلی استیرن تجاری و پلی استیرن خرد شده مازاد بر کنترل گونه های مختلف آنوفل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: وجود مقاومت به حشره کش ها، مشکلات زیست محیطی و دشواری کنترل بیولوژیک، استفاده از روش های مرسوم در کنترل لارو پشه ها را با مشکل روبرو کرده است. استفاده از دانه های پلی استیرنی می تواند جایگزین مناسبی برای این لاروکش ها باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی اثربخشی دو نوع پلی استیرن، جهت کنترل مراحل نابالغ پشه های آنوفل در شرایط آزمایشگاهی – نیمه صحرایی و صحرایی بوده است.

    روش کار: در این مطالعه تجربی، 250 عدد لارو سن 3 و 4 رهاسازی شد، آزمایش در 4 تکرار برای سینی های پرورشی تیمار شده با پلی استیرن تجاری و پلی استیرن خرد شده مازاد و گروه شاهد، اجرا گردید. خروج بالغین بصورت روزانه محاسبه گردید. در فاز صحرایی و نیمه صحرایی نیز در حوضچه های آب قبل و بعد از تیمار کردن، عملیات وفورگیری صورت پذیرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در آزمایشگاه، میزان ممانعت از خروج بالغین و میزان مرگ و میر به ترتیب 100% و 91.05% برای پلی استیرن تجاری و پلی استیرن خرده شده مازاد بود. در مرحله صحرایی و نیمه صحرایی مشخص گردید که در تیمارها، تفاوت معنی داری بین تعداد پشه های بالغ صید شده و همچنین وفور لاروی، قبل و بعد از تیمار کردن وجود دارد (p<0.05). در حالی که در گروه شاهد این تغییرات معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: دانه های پلی استیرنی بایستی با توجه به نوع زیستگاه و داشتن شرایط خاص بکار برده شوند. استفاده از پلی استیرن تجاری و پلی استیرن خرد شده مازاد در کنار سایر روش های مکمل می تواند در برنامه مبارزه تلفیقی ناقلین بصورت مؤثری در کشور ایران و سایر نقاط مشابه بکار برده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها