• اظهار نظر کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندی ها و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 519
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه. مراقبت از بیماران یک کار تیمی است و در هر کار گروهی، عملکرد اعضا، رابطه مستقیم با چگونگی ارتباط متقابل آنها در رسیدن به هدف مشترک دارد. کارورزان رشته پزشکی، به عنوان عضو تیم درمان، لازم است به فرایند مراقبتی از بیمار توسط پرستاران توجه داشته باشند. هدف این تحقیق، تعیین چگونگی نظرات کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندی ها، و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان بود.

    روش ها. در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد مطالعه (157 کارورز رشته پزشکی) به صورت تصادفی طبقه ای، از بین کارورزان بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و روایی بود که با 25 سؤال عملکرد پرستاران در مورد بیماران و کارورزان و همچنین عملکرد کارورزان در قبال بیماران را با مقیاس لیکرت 5 نقطه ای بررسی می نمود. برای تحلیل آماری میانگین و انحراف معیار نمرات از آزمون t و همبستگی اسپیرمن و نرم افزارspss-9  استفاده شد.  

    نتایج. نمره کلی اظهار نظر کارورزان از عملکرد پرستاران ، عدد 3.06، در مورد مهارت های حرفه ای پرستاران 2.99، نحوه برخورد پرستاران با بیمار 3.12 و رفتار با کارورزان 3.14 و نمره اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد خودشان در قبال بیماران 3.32 به دست آمد. در مورد تعداد برخوردهای نامناسب بین کارورزان و کادر پرستاری 0.3 در 5 روز گذشته اعلام گردید.

    بحث. اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد پرستاران در حد متوسط بود. این نظر می تواند به دلایل مختلفی چون تعریف نشدن جایگاه مسؤولیتی این دو با هم و در رابطه با بیمار باشد، بدیهی است که حاصل این ضعف می تواند تأثیر منفی بر چگونگی اداره کردن بیمار و انجام کار تیمی داشته باشد. لازم است در اهداف، محتوا و روش های آموزش کارورزان چگونگی برقراری ارتباط با تیم پرستاری گنجانده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها