• نقش نیتریک اکسید درون زا در پیش شرطی نمودن ایسکمیک قلب در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 577
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: ایسکمیک پره کاندیشنینگ (ischemic preconditioning – ipc) پدیده ای است که در طی آن دوره های کوتاه مدت ایسکمی موجب حفاظت قلب در مقابل آسیب های ناشی از ایسکمی طولانی می گردد. پیشنهاد گردیده که ماده نیتریک اکساید (no) یک ماده مؤثر در پدیده فوق می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات no بر روی عملکرد قلبی در طی ایسکمی و پرفیوژن مجدد در قلب ایزوله موش صحرایی می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تجربی از 28 رأس موش صحرایی نر در محدوده وزنی 250-200 گرم، نژاد sprague dawley موجود در دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده گردید. قلب موش ها بعد از بیهوشی به سرعت جدا و پس از اتصال به دستگاه لانگندورف، عمل پرفیوژن با محلول کربس با فشار ثابت و دمای 37 درجه سانتی گراد برقرار گردید. نمونه ها به چهار گروه تقسیم شدند. گروه کنترل به مدت 170 دقیقه با محلول کربس پرفیوژ شد. گروه ایسکمی/ پرفیوژن مجدد (ir) به مدت 30 دقیقه تحت ایسکمی قرار گرفت. در گروه ایسکمی- پره کاندیشنینگ (ipc) یک دوره کوتاه مدت ایسکمی/ پرفیوژن مجدد قبل از برقراری ایسکمی 30 دقیقه ای ایجاد شد و در گروه ipc + l-name قبل از برقراری دوره کوتاه مدت ایسکمی/ پرفیوژن مجدد، (o.1mm) l-name به محلول پرفیوژن افزوده شد. در پایان هر دوره، ضربان قلب (hr)، فشار بطن چپ (lvdp)، حاصل ضرب فشار و ضربان قلب (rpp= lvdp×hr)، سایز انفارکتوس و میزان جریان کروناری محاسبه گردید. جهت مقایسه میانگین ها به کمک نرم افزار spss آنالیز واریانس و تست تکمیلی tukey استفاده گردید. سطح معنی دار کمتر از 0.05. در نظر گرفته شد.

    نتایج: ایسکمی/ پرفیوژن مجدد باعث کاهش عملکرد قلبی (کاهش rpp) و ایجاد ناحیه انفارکتوس در قلب شد و ipc اثرات سوء حاصل از ایسکمی و پرفیوژن مجدد را بطور معنی داری کاهش داد. بین گروه ipc + l-name ,ipc اختلاف معنیداری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: در این مطالعه مولکول  noدر ایجاد اثرات حفاظتی ناشی از پدیده ipc نقشی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها