• کیفیت آموزش فیلد بهداشت از نظر کارآموزان و کارورزان دانشکده پزشکی شهرکرد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه. از سیاست های جدید آموزش در دانشکده پزشکی، رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه به جای آموزش سنتی در محیط بیمارستانی می باشد. این تحقیق به منظور تعیین کیفیت آموزش فیلد بهداشت در دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در دانشکده پزشکی شهرکرد انجام شد.

    روش ها. در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دو مقطع کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در سال 81 مورد بررسی قرار گرفت. 41 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و 14 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی با روش غیراحتمالی آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نظر سنجی پایا و روای محقق ساخته جمع آوری گردید و داده ها با نرم افزار spss و با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج. هشتاد درصد دانشجویان مقطع کارآموزی و کمتر از 50 درصد دانشجویان مقطع کارورزی، از نحوه برنامه ریزی، ارائه مباحث کاربردی در کارگاه، حضور اعضای هیأت علمی و پاسخ گویی به سؤالات دانشجویان رضایت داشته اند. علاوه بر این، بیش از 80 درصد دانشجویان کارآموزی و کمتر از 42 درصد از دانشجویان کارورزی از آموزش مقوله های مدیریت سلامت مردم از نظر جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اولویت بندی مشکلات و برنامه ریزی و ارزشیابی اظهار رضایت نموده اند. آموزش برنامه های خاص مانند واکسیناسیون و تنظیم خانواده و ... در بیشتر از 85 درصد موارد نظر مساعد دانشجویان دوره کارآموزی را جلب کرده است و 97.5 درصد از دانشجویان مقطع کارآموزی، از آموزش مبحث تحلیل وضعیت موجود نظام ارائه خدمات بهداشتی اظهار رضایت نموده اند.

    بحث. با عنایت به رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه در نظام آموزشی دانشکده های پزشکی جهان و گذراندن یک ماه دوره کارورزی بهداشت به صورت اجباری در کلیه دانشکده های پزشکی، لزوم بازنگری مسؤولین آموزش در برنامه کارورزی بهداشت بیش از پیش احساس می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها