• بررسی ویژگی های جمعیتی-اجتماعی افراد سیگاری در معرض دود سیگار محیط و تاثیر مداخلات مبتنی بر جامعه در کاهش آن در شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استنشاق دود دخانیات محیط توسط افراد غیرسیگاری موجب بروز عوارضی چون سرطان ریه، بیماری ایسکمی قلبی و آسم در بزرگسلان و سندرم مرگ ناگهانی شیرخواران، آسم، کاهش رشد جنینی و مشکلات تکامل عصبی در کودکان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین خصوصیات دموگرافیک و اجتماعی افراد در معرض دود سیگار و نیز بررسی تاثیر مداخلات جامعه نگر جهت کاهش تماس با دود دخانیات در شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک انجام شد. روش کار: این مطالعه جزئی از برنامه قلب سالم اصفهان است که در آن 12600 نفر از ساکنان بزرگسال و 4000 نفر از کودکان و نوجوانان شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک، به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک، مدت زمان تماس با دود سیگار و مکان تماس با آن به کمک پرسشنامه های استانداردسازی شده جمع آوری گردید. مداخلات مبتنی بر جامعه جهت کاهش تماس با دود سیگار محیط در افراد غیرسیگاری در شهرهای اصفهان و نجف آباد (مورد) در مقایسه با شهر اراک بعنوان مرجع (شاهد) انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های t کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج: فراوانی استنشاق دود سیگار در شهرهای مورد مداخله و شاهد طی سه سال ارزیابی متوالی کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد (p<0.0001). میانگین مدت زمان تماس با استنشاق دود سیگار بر حسب دقیقه در هفته در سال های قبل و بعد از مداخله در شهرهای مورد و شاهد کاهش معنی داری داشت(p<0.0001). در شهرهای مورد بررسی، فراوانی تماس با استنشاق دود سیگار در افراد مجرد، مطلقه و دانشجو بطور قابل ملاحظه ای از سایرین بالاتر بود (p<0.0001).
    نتیجه گیری: فراوانی قابل توجه با استنشاق دود سیگار در گروه سنی جوانان و نیز در دانشجویان و افراد مجرد حاکی از شرایط آلودگی محیط خانوادگی، تحصیلی و کاری این افراد می باشد که آنها را در معرض خطر بیماریها و احتمال تبدیل شدن به یک سیگاری فعال قرار می دهد. مداخلات گسترده جهت کاهش این روند باید در اولویت برنامه های سلامت جامعه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها