• طراحی فرم جدید ارزیابی کیفیت تدریس نظری اساتید بر اساس دیدگاه های ذینفعان و اصول شش گانه دانش پژوهی گلاسیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کیفیت تدریس نظری اساتید از عوامل مهم در ارزشیابی عملکرد آکادمیک آنهاست و بررسی آن با استفاده از پرسشنامه مناسب از اهمیت ویژه ای برخورداراست. لذا بر آن شدیم که با نظرسنجی از کلیه ذینفعان ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان و با عنایت به اصول دانش پژوهی گلاسیک بهترین گزینه ها برای تدوین فرم جدید ارزشیابی تعیین کنیم.

    روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده و جامعه مورد مطالعه را کلیه اساتید، سه نفر مدیر و کارشناس و 420 نفر دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه تشکیل می دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات فردی شرکت کنندگان و بخش دوم شامل 22 گویه مورد استفاده برای بررسی کیفیت تدریس نظری بود که نظر ذینفعان در مورد آنها در پنج درجه از بی نظر تا کاملاً مناسب تقسیم بندی گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss11 انجام گردید.

    نتایج: نتایج نشان می دهد که بیش از 42% از شرکت کنندگان در پژوهش، استفاده از نظر دانشجویان در ارزیابی هیأت علمی را کاملاً مناسب می دانند. از نظر کلیه شرکت کنندگان در پژوهش، تسلط کافی بر موضوع درس، حضور به موقع در کلاس، برنامه ریزی جهت استفاده از تمام وقت کلاس و به کارگیری مثال های کاربردی حین درس بهترین گویه ها برای ارزیابی کیفیت تدریس نظری هستند

    نتیجه گیری: اکثریت ذینفعان موافق ارزشیابی کیفیت تدرس اساتید توسط دانشجویان هستند، اما در عین حال اعتقاد دارند که برخی از گویه های فرم فعلی ارزیابی ضعیف هستند و بایستی حذف شوند. با انتخاب بهترین گویه ها و اصلاح آنها بر اساس اصول دانش پژوهی گلاسیک، فرم جدیدی حاوی 16 گویه برای ارزشیابی کیفیت تدریس نظری اساتید طراحی گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها