• بکارگیری برنامه مشارکتی – آموزشی بر اساس الگوی پرسید به منظور ارتقاء احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 442
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آسیب پذیری دانشجویان به ویژه شاغلین به تحصیل در رشته های علوم پزشکی در مقابل موقعیت ها و مشکلات مختلف می تواند بطور خاص بر سلامت روانی آنها اثرگذار باشد. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بکارگیری یک برنامه مشارکتی - مهارتی بر اساس الگوی پرسید به منظور ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی گناباد و بیرجند در مدت دو سال انجام شد.

    روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق تجربی بر اساس الگوی پرسید بود که 154 دانشجو به صورت تصادفی برای گروه های آزمون و شاهد انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های عوامل مستعدکننده، قادرکننده و تقویت کننده، احترام به خود روزنبرگ و ghq-28 استفاده شد. برنامه مداخله به شیوه بحث گروهی متمرکز و در قالب مهارت های زندگی منتخب طراحی و اجرا شد و پس از پایان جلسات برنامه ریزی شده در هر دو گروه به طور مجزا برآورد و مقایسه گردید. داده های استخراج شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: بررسی یافته ها نشان داد که عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و تقویت کننده، احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله تفاوت معنیداری داشتند. بطوری که پس از مداخله متغیرهای بهداشت روان (p<0.0001)، احترام به خود (p<0.001)، عوامل مستعدکننده (p<0.01) و عوامل قادرکننده و تقویت کننده (p<0.02) بین گروه های آزمون و شاهد تفاوت معنیداری نشان دادند.

    نتیجه گیری: این نتایج خاطر نشان می کنند که برنامه ریزی به صورت آموزش مهارت های زندگی منتخب و بر اساس الگوی پرسید موجب مشارکت و توانمندسازی در راستای ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها