• آگاهی پزشکان و بیماران نسبت به حقوق بیمار و رعایت آن در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 451
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه. رضایتمندی بیماران، یکی از مشخصه های اثربخشی خدمات بیمارستان محسوب می شود. لازمه دستیابی به رضایتمندی بیماران، رعایت حقوق آنها است. این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهی بیماران و پزشکان نسبت به حقوق بیمار و میزان رعایت این حقوق در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در سال 1382 انجام شده است.

    روش ها. در یک مطالعه توصیفی، پرسشنامه ای که با روایی صوری و محتوا و پایایی آزمون مجدد تأیید شده بود، بین 160 بیمار (تصادفی منظم) بیمارستان شهید بهشتی اصفهان و کلیه پزشکان شاغل این بیمارستان (30 نفر) توزیع و توسط آنان تکمیل شد. داده ها با نرم افزار spss به صورت میانگین و انحراف معیار، توزیع فراوانی و با بکارگیری آزمون هایt  و مجذور کای و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج. میزان آگاهی بیماران از حقوق خود 0.32±0.17 از یک امتیاز (در حد ضعیف)، میزان آگاهی پزشکان از حقوق بیمار 0.90±0.12 از یک امتیاز (در حد عالی) و میزان رعایت این حقوق در بیمارستان 0.33±0.1 از یک امتیاز (در حد ضعیف) بود.

    بحث. بیماران نسبت به حقوق خود آگاهی نداشته و نیازمند آموزش می باشند. با اینکه آگاهی پزشکان از حقوق بیمار در سطح خیلی عالی بود ولی کلاً در بیمارستان حقوق بیمار در سطح ضعیف رعایت می شود. ضرورت آشنا نمودن بیمار با حقوق خود و اصلاح و ارتقای شرایط رعایت حقوق بیمار در بیمارستان وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم