• سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی به همراه hba1c در بیماران دیابتیک با کنترل مطلوب و نامطلوب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 699
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: امروزه استفاده از مدل های آموزشی جهت تعیین علل عدم پذیرش مسائل بهداشتی در روند درمان رو به فزونی می باشد. یکی از مدل هایی که در طی سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است، مدل اعتقاد بهداشتی می باشد. در این مطالعه هدف اصلی ما سنجش سازه های این مدل به همراه شاخص hba1c در بیماران دیابتیک می باشد.
    روش کار: در این مطالعه مقطعی، 76 بیمار دیابتیک وابسته به انسولین و غیروابسته به انسولین که در طی ماه های تیر و مرداد ماه سال 1385 به درمانگاه دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مراجعه نموده و بیش از یک سال از تشخیص دیابت آنان می گذشت، پس از کسب رضایت مورد بررسی قرار گرفتند.جمع آوری اطلاعات بوسیله سه پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مدل اعتقاد بهداشتی و پرسنامه خودکارآمدی انجام گرفت. hba1c به روش کالری متری و شاخص توده بدنی محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار spss و آزمون آماری t و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.
    نتایج: تعداد 46 نفر (60.5%) زن و 30 نفر مرد مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میزان موانع درک شده بر اساس کنترل قند، میزان خودکارآمدی درک شده بر اساس جنس، میزان خودکارآمدی درک شده بر اساس سواد، میزان حساسیت درک شده بر اساس مدت سال ابتلا به دیابت تفاوت معنی داری بین فاکتورهای مورد بررسی و hba1c بدست نیامد.
    نتیجه گیری: کنترل دیابت با وجود سالها دارو درمانی و رژیم درمانی، در اکثر بیماران نامطلوب می باشد. میزان سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در بیماران با کنترل بد دیابت پایین تر از بیمارانی است که دارای کنترل مطلوب می باشند. لزوم یک برنامه آموزشی دقیق بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی برای بالا بردن حساست و شدت درک شده در بیماران و افزایش منافع درک شده به همراه از بین بردن موانع درک شده پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها