• فعالیت های بدنی ناشی از شغل و بیماری های عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 523
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شیوع بیماری های قلبی – عروقی در جهان روبه افزایش است. با توجه به ماشینی شدن زندگی در عصر حاضر و کاهش فعالیت های فیزیکی و نتایج متناقض در خصوص ارتباط فعالیت بدنی ناشی از شغل با بیماری های قلبی – عروقی، تلاش شده است ارتباط فعالیت بدنی ناشی از شغل با بیماری های عروق کرونر بررسی گردد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که بر اساس اطلاعات حاصل از فاز اول برنامه قلب سالم اصفهان در سال 1379 انجام شده است، تعداد 12514 نفر بصورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی از سه شهر اصفهان، نجف آباد و اراک انتخاب شدند. اطلاعات فردی و سابقه ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی بوسیله پرسشنامه توسط افراد آموزش دیده و از طریق مصاحبه ثبت شد. فعالیت فیزیکی با استفاده از پرسشنامه baecke بر حسب مت – ساعت در هفته اندازه گیری شد. اطلاعات توسط نرم افزار spss با مدل رگرسیون خطی با حذف اثر متغیرهای مخدوشگر تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: فعالیت بدنی ناشی از شغل با سابقه سکته مغزی ارتباط معنی دار منفی داشت (p<0.04). همچنین با سابقه ناراحتی قلبی در افراد ارتباط منفی داشت ولی از نظر آماری معنی دار نبود. در مطالعه حاضر بین فعالیت فیزیکی اوقات فراغت و سابقه سکته مغزی با ناراحتی قلبی ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: در مطالعه ما فعالیت بدنی ناشی از شغل با سابقه سکته مغزی ارتباط معکوسی داشت ولی با سابقه ناراحتی قلبی ارتباطی یافت نشد. با این حال به مطالعات دقیق تر و با در نظر گرفتن نوع شغل و تفاوت های اجتماعی و فرهنگی نیاز می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها