• بررسی همبستگی سوء رفتار همسر با پیامد حاملگی در زنان باردار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 536
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سوء رفتار در بارداری یکی از عوامل خطردر ایجاد پیامد نامطلوب حاملگی می باشد که سلامت مادر را تحت تأثیر قرار داده و نیز می تواند بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر سلامت جنین تأثیر بگذارد. این تحقیق با هدف تعیین همبستگی سوء رفتار همسر با پیامد حاملگی در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر گچساران درسال 1386 انجام گردید.

    روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که بر روی 500 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر گچساران که به روش آسان انتخاب شده بودند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، سؤالات مربوط به سوء رفتار و سؤالات مبنی بر پیامد حاملگی بود. جهت تعیین اعتبار و پایایی ابزار به ترتیب از روش اعتبار محتوا و آزمون مجدد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss15 و با استفاده از آزمون های آماری t و آزمون دقیق فیشر، من ویتنی و کای دو انجام گرفت و سطح معنی دار 0.05 در نظر گرفته شد.

    نتایج: سوء رفتار با پیامدهای مادری مانند سقط و زایمان زودرس و پیامدهای جنینی مانند پارگی زودرس پرده های جنینی، وزن کم حین تولد نوزاد و مرگ جنین ارتباط معنی داری نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله و ضرورت توجه به سلامت زنان بخصوص زنان باردار و از آنجایی که مداخله برای کاهش خشونت از عواقب نامطلوب آن بر زنان باردار می کاهد، غربالگری روتین و قطع چرخه خشونت از طریق برنامه ریزی های مناسب توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها