• ارتباط رفتارهای مرتبط با شیوه زندگی و اجزای سندرم متابولیک با خطر وجود کبد چرب غیرالکلی در کودکان و نوجوانان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شناخت عوامل مرتبط با کبد چرب در کودکان و نوجوانان، به شناخت راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین کبد چرب و شاخص های خونی و تن سنجی نوجوانان6  تا 18 ساله شهر اصفهان است.

    روش کار: این مطالعه مقطعی – تحلیلی در سال 1386 با روش نمونه گیری تصادفی خوش های بر روی 962 دانش آموز 6 تا 18 ساله در اصفهان انجام شد. اطلاعات مربوط به رفتارهای مرتبط با شیوه زندگی و اجزای سندرم متابولیک تعیین و ارتباط آنها با خطر وجود کبد چرب غیرالکلی در مدل رگرسیون با روش(least absolute shrinkage & selection operator) lasso  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در مدل رگرسیون نهایی با حذف 12 متغیر کم اثر، 5 متغیر مؤثر شامل روغن مصرفی، دور کمر، شاخص توده بدنی و سطح کلسترول خون دارای تأثیر مثبت و سن به عنوان یک متغیر فرسایشی دارای اثر منفی در احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی شناسایی شدند. در مدل نهایی رابطه بین شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر با کبد چرب غیرالکلی از نظر آماری معنی دار است (p<0.01).

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر، ضمن تأیید مناسب بودن آزمون رگرسیون  lassoبرای مواردی که متغیر پاسخ غیرخطی باشد و همچنین وقتی که تعداد متغیرهای پیشگو از حجم نمونه زیادتر باشد، بیانگر ارتباط عادات شیوه زندگی با وجود کبد چرب حتی در سنین کودکی و نوجوانی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها