• بررسی مشکلات تناسلی – ادراری زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ایلام

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 629
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یائسگی یا قطع قاعدگی، رویداد مهم دوران کلیماکتریک بوده و نشانه گذر از دوران باروری و رسیدن به ناباروری است. در این دوران زنان دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می شود. از جمله مشکلات جسمی می توان به تغییرات دستگاه تناسلی- ادراری اشاره نمود که قبل از یائسگی شروع شده و طی سال های متمادی ادامه دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مشکلات تناسلی - ادراری زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر ایلام انجام شده است.

    روش کار: این پژوهش توصیفی – تحلیلی، بر روی 150 نفر زن یائسه دارای مشخصات واحدهای مورد پژوهش و به روش نمون هگیری تصادفی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه، برگه ثبت اطلاعات، چک لیست علائم و نشانه ها، بود و روش گردآوری داده ها به طریق مصاحبه، مشاهده و معاینه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار کامپیوتری spss استفاده شد.

    نتایج: نتایج پژوهش نشان نشان داد که 42% نمونه ها خشکی واژن و 41.3% کاهش میل جنسی، 33.3% تکرار ادرار و 11.3% خارش واژن داشته اند. در رابطه با علائم و نشانه های سیستوسل به ترتیب 35.3% عدم تخلیه کامل مثانه و 58.7% برجستگی در قسمت قدامی واژن داشته و در رابطه با علائم و نشانه  های رکتوسل به ترتیب 21.3% یبوست و 22.7% برجستگی در قسمت خلفی واژن داشته اند.

    نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که اختلالات سیستم تناسلی-ادراری از عوارض و مشکلات شایع دوران یائسگی هستند که بر آسایش و کیفیت زندگی زنان یائسه تأثیر دارند. لذا بررسی زنان یائسه از نظر عوارض فوق در بهبود کیفیت زندگی آنها و سلامت جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها