• بررسی ارتباط استفراغ حاملگی با شاخص توده بدنی و کیفیت زندگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: عقیده بر این است که 50 تا 80 درصد زنان تهوع و استفراغ را در حاملگی تجربه می کنند که معمولا در هفته 4 تا7  بعد از لقاح شروع می شود. تهوع و استفراغ حاملگی می تواند کارایی افراد را بشدت کاهش دهد و درجه این محدودیت در ارتباط با شدت تهوع و استفراغ دوران بارداری است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر شاخص توده بدنی بر شدت استفراغ حاملگی و تعیین رابطه شدت استفراغ حاملگی بر کیفیت زندگی است.

    روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی – مقطعی است. 140 خانم باردار که در سنین 12-4 هفته حاملگی بوده و به درمانگاه های پره ناتال بیمارستان های منتخب مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند. تمام خانم ها پرسشنامه ای شامل متغیرهای مربوط به بارداری و متغیرهای دموگرافیک را تکمیل کردند و شاخص توده بدنی محاسبه گردید. شدت استفراغ شامل تعداد استفراغ، میزان استفراغ، حجم استفراغ در 12 ساعت گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت. افراد به دو گروه خفیف استفراغ حاملگی (نمرات 6- 3) و گروه متوسط و شدید استفراغ حاملگی (نمرات 7 و بالاتر از آن) تقسیم گردیدند. جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در تهوع و استفراغ حاملگی استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: شاخص توده بدنی به طور معنی داری در گروه متوسط و شدید استفراغ حاملگی پایینتر از گروه خفیف استفراغ حاملگی بود. میانگین شاخص توده بدنی در گروه متوسط و شدید 2.76±21.91 و در گروه خفیف 3.32±23.77 بود (p<0.05). افرادی که در گروه متوسط و شدید قرار داشتند، کیفیت زندگی پایینتری را در مقایسه با گروه خفیف استفراغ حاملگی گزارش کردند (p<0.05).

    نتیجه گیری: افراد دچار شاخص توده بدنی پایینتر در حاملگی دچار استفراغ های شدیدتری می گردند و شدت استفراغ حاملگی با کاهش کیفیت زندگی مرتبط می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها