• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تالاسمی یک کم خونی ارثی بوده که با کاهش سنتز زنجیره گلوبولین و یا یک خونسازی غیرمؤثر همراه است. در تالاسمی اینترمدیا هم که یکی از انواع تالاسمی می باشد، این افراد هم به علت خونسازی غیرمؤثر و هم به علت دریافت خون، دچار عوارض رسوب آهن در ارگان های مهم بدن از جمله غدد آندوکرین می شوند. در این مطالعه اختلالات آندوکرین در بیماران تالاسمی اینترمدیا مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، 86 نفر از بیماران تالاسمی اینترمدیا، مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بندرعباس، از نظر یافته های دموگرافیک و سپس بیماری های قبلی و سابقه بیماری های خانوادگی مورد بررسی قرار گرفته و معاینات بالینی از نظر قد، وزن، bmi و بلوغ جنسی و معاینه تیروئید انجام شد. نمونه خون جهت سنجش هورمون های تیروئید، پاراتیروئید، هورمون های جنسی، قندخون، منیزیم و فریتین از این افراد گرفته شد. سپس نمونه ها تحت تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار spss قرار گرفتند.

    نتایج: 54.7 درصد افراد مذکر و 45.3 مؤنث بودند و میزان هیپوپاراتیروئیدی 18.6 درصد، دیابت 8.1 درصد، هیپوتیروئیدی تحت بالینی 4.65 درصد، هیپوفسفاتمی 29.06%، هیپومنیزیمی 1.16% و تأخیر بلوغ در دختران 6.07% و در پسران 4.7% بوده و آمنوره اولیه در 15.4% افراد وجود داشت. میزان هموگلوبین اختلاف معنی داری بین میزان دو گروه هیپوپاراتیروئیدیسم و افراد نرمال وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع اختلالات آندوکرین در بیماران تالاسمی اینترمدیا، توصیه می شود این افراد به صورت دوره ای تحت بررسی از نظر عملکرد تیروئید، پاراتیروئید، دیابت، بلوغ جنسی قرار بگیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم