• بررسی تأثیر تجویز پیش از عمل آمینوفیلین وریدی جهت محافظت از میوکارد در عمل cabg

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 816
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: محافظت میوکارد یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده نتیجه در اعمال جراحی قلب با استفاده از پمپ قلب و ریه می باشد. استفاده از آمینوفیلین یکی از روش های محافظت میوکارد است که تأثیر آن همراه کاردیوپلژی antegrade قبلا ثابت شده ولی همراه کاردیوپلژی retrograde, antegrade هنوز مطالعه نشده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر تجویز پیش از عمل آمینوفیلین وریدی جهت محافظت میوکارد همراه با کاردیوپلژی retrograde, antegrade در عمل cabg می باشد.

    روش کار: دراین کارآزمایی بالینی دوسوکور، بیمارانی که تحت عمل  cabgبا پمپ و همراه کاردیوپلژی دوطرفه قرار می گرفتند، به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شده و به ترتیب برای آنها یک دوز آمینوفیلین وریدی (5mg/kg) یا پلاسبو پیش از عمل جراحی تجویز شد و سپس مشخصات بالینی و سطح تروپونین  tبعد از عمل در زمان های نیم، دو و 24 ساعت پس از عمل در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t، کای اسکوئر، ویلکاسون و من ویتنی استفاده شد.

    نتایج: میانگین سطح تروپونین t در گروه آمینوفیلین به میزان معنی داری نسبت به گروه شاهد در زمان های 30 دقیقه در برابر 2 ,(p=0.03 ,0.11 ساعت (0.44 در برابر (p=0.01 ,0.68 پس از cross clamp آئورت پائین تر بود، اما بین دو گروه از نظر سطح تروپونین 24 ساعت بعد تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (0.39 در برابر (p=0.11 ,0.52. از نظر سایر معیارهای بالینی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد

    نتیجه گیری: مشاهدات فوق نشان دهنده تأثیر آمینوفیلین در محافظت میوکارد در عمل  cabg است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها