• بررسی نگرش روستائیان تابعه شهرستان بندرعباس در رابطه با اختلالات روانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 742
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: نگرش ها و باورهای فرد در رابطه با بیماری و علت و درمان آن می تواند در اقدامات و انتخاب درمان از طرف فرد نقش بسزایی داشته باشد. در رابطه با بیماری های روانپزشکی این باورهای خرافی بسیار بیشتر از بیماری های دیگر است. در این تحقیق بر آن شدیم به بررسی پاره ای از این نگرش ها و عوامل مؤثر بر آن در رابطه با بیماری های روانپزشکی و درمان های آن بپردازیم.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی–مقطعی، نگرش 2500 نفر از روستائیان تابعه شهر بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اصلی پژوهش یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 27 عبارت می باشد که آزمودنی ها میزان اعتقاد خود به سؤالات را بر روی مقیاس درجه بندی شده علامت می زنند و حداکثر امتیازی که هر آزمودنی کسب می کند، 31 می باشد. نتایج بدست آمده توسط نرم افزار آماری spss و آزمون های آماری کای اسکوئر، t و آنالیز واریانس انجام گرفت.

    نتایج: در مجموع 2393 نفر به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند که 48.13% آنها مصرف داروهای اعصاب و روان را اعتیادآور می دانند. 58.46% از آنان ازدواج را عامل مثبت در بهبود بیماری های اعصاب و روان می دانند و 31.31% معتقد هستند که ارواح و اجنه در بروز بیماری های اعصاب و روان مؤثر هستند. 67% از آزمودنی ها در طی 10 سال قبل از تحقیق به درمانگران سنتی مراجعه داشته اند که 30% آن در طی یکسال قبل از تحقیق بوده است. بر اساس نتایج بدست آمده، تحصیلات از جمله عواملی است که باعث کاهش باورهای خرافی در بین آزمودنی ها می شود (p<0.05).

    نتیجه گیری: بالا بردن سطح آگاهی روستائیان و بهورزان در رابطه با اختلالات روانپزشکی و علائم بیماری های روانپزشکی می تواند نقش بسیار مؤثری در رابطه با انتخاب دقیق روش درمان و پیگیری درمان از سوی این افراد داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها