• بررسی تأثیر آموزش های دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول - 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 679
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: افسردگی پس از زایمان اختلال روانی جدی و فراوانترین عارضه شایع در این دوره می باشد. آموزش های دوران بارداری بر آمادگی جسمی، عاطفی و روانی خانواده ها برای زایمان و ارتقاء سلامتی تمرکز می کند. لذا این تحقیق با هدف تعیین تأثیر آموزش های دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه مورد-شاهد تعداد 140 زن باردار 30-26  هفته بدون افسردگی، بطور تصادفی در دو گروه شرکت کننده (گروه تجربه) یا عدم شرکت کننده در کلاس های آموزشی (گروه شاهد) قرار گرفتند. کلاس های آموزشی شامل8  جلسه آموزشی بودند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمون های آماری t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: در این مطالعه، 31.4 درصد از زنان پس از زایمان امتیاز ادینبرگ 10 یا بیشتر را کسب نمودند. میانگین امتیاز ادینبرگ در زنان گروه شاهد بطور معنیداری نسبت به زنان گروه تجربه بیشتر بود (p<0.001). دیگر نتایج نشان داد که شرکت در کلاس های آموزشی دوران بارداری احتمال افسردگی پس از زایمان را 2.7 برابر کاهش می دهد که این کاهش با فاصله اطمینان 95% بین 4.1-1.4 بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، توصیه می شود در مراکز بهداشتی و درمانی غربالگری افسردگی دوران بارداری انجام شده و سپس کلاس های آموزشی دوران بارداری را به منظور کاهش افسردگی پس از زایمان تشکیل دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها