• بررسی بعضی از رفتارهای تغذیه ای در افراد چاق مراجعه کننده به مرکز کننده به مرکز بهداشتی درمانی بخش جناح

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 676
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: رفتارهای تغذیه ای غلط یکی از عوامل مهم در ایجاد انواع بیماری های مرتبط با سوء تغذیه و همچنین کمبود عناصر مغذی در انسان است. چاقی احتمالا شایع ترین نوع سوء تغذیه مخصوصا در کشورهای در حال توسعه در بین نوجوانان و هم در بین بالغین می باشد. مطالعات اخیر در کشور ما نیز نشان داده اند که افزایش وزن و چاقی در جوامع شهری و روستایی از شیوع بالایی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی برخی رفتارهای تغذیه ای در بین نوجوانان (20-10 ساله) و بزرگسال (60-50 سال) چاق (bmi≥30) مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی بخش جناج در سال 1383 انجام شده است.

    روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد. در این مطالعه تعداد 82 نفر از مراجعه کنندگان (40 بزرگسال و 42 نوجوانان) چاق (bmi≥30) با استفاده از روش غیر احتمالی آسان و در دسترس به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه تعیین رفتارهای تغذیه ای و مصاحبه جمع آوری گردید. پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط این دو گروه، داده ها توسط نرم افزار spss تحت ویندوز و با استفاده از شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که حدود 20% از نوجوانان و 10% بزرگسالان چاق در هفته بیش از سه بار ساندویچ و غذاهای آماده استفاده می کردند، 44% نوجوانان و 20% بزگسالان در هفته بیش از سه بار از نوشابه استفاده می کردند، 52% از نوجوانان در طول هفته اصلا صبحانه مصرف نمی کردند، 60% هر دو گروه کمتر از سهم لبنیات در طی روز و 44% از نوجوانان و 55% از بزرگسالان کمتر از سه سهم میوه در طول روز دریافت می کردند.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد افراد چاق شرکت کننده در این مطالعه دارای رفتارهای متعدد ناسالم تغذیه می باشند. تلاش برای آموزش مردم در مورد اهمیت رژیم غذایی سالم و بهبود سیاست های دولت در مورد در دسترس قرار گرفتن مواد غذایی سالم و بهداشتی به بهبود وضعیت تغذیه ای جامعه کمک خواهد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها