• بررسی آلودگی باکتریایی سطح خارجی و دستگاه گوارش سوسری های موجود در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان آنها در سال 85-83

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: حضور سوسری ها در بیمارستان به عنوان حشراتی که آزادانه بیرون و درون بیمارستان حرکت می کنند و می توانند آلوده به باکتری های بیماریزا باشند، به عنوان یکی از معضلات سیستم های بهداشتی مطرح می باشد. لذا هدف از این تحقیق، تعیین فون سوسری های موجود در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و بررسی آلودگی باکتریایی سطح خارجی و دستگاه گوارش آنها می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، سوسری های موجود در بیمارستان های آموزشی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند. بدین منظور، بالغ بر 250 سوسری به سه روش دستی، تله چسبان و تله شیشه ای صید شدند. پس از تعیین جنس و گونه بر اساس کلید تشخیص، از سطح خارجی و دستگاه گوارش هر کدام از سوسری ها کشت انجام گرفت. در این تحقیق از محیط های کشت شامل، eosin metilin blue(e.m.b) blood agar(b.a),salmonella shigella agar(s.s) و سلنیت f و تست های تشخیصی همچون مانیتول، لایزین، سیمون سیترات، اوره و onpg, mr, sim, tsi, dnaase,  استفاده شد.

    نتایج: در جریان این تحقیق، 4 گونه سوسری شرقی، استرالیایی، آمریکایی و آلمانی شناسایی شد که بیشترین فراوانی مربوط به سوسری آلمانی 88% و کمترین مربوط به سوسری شرقی 0.8% بوده است. 23 گونه باکتری بیماریزا نیز از بدن سوسری ها جداسازی گردید که در سطح خارجی بدن سوسری ها بترتیب بیشترین درصد فراوانی مربوط به اشریشیاکلی 26.5% و کمترین مربوط به ادوارد سیلا 0.4% بوده است. در دستگاه گوارش نیز بیشترین مربوط به اشریشیاکلی 30.8% کمترین مربوط به مورگانلا مورگانی 0.8% بوده است.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بر نقش سوسری ها بعنوان عوامل بالقوه بیماریزا در محیط های بیمارستانی تأکید می کند. لذا نیازمند مدیریت صحیح در کنترل این حشره برای جلوگیری از انتقال بیماری ها در بیمارستان ها می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها