• اثر و عوارض جانبی هیدروکسی اوره در بیماران تالاسمی اینتر مدیا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 873
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: β تالاسمی یک گروه بیماری هتروژن می باشد که بعلت کاهش بیان ژنβ  ناشی می گردد. عدم تعادل در نسبت زنجیره ای β, α سبب بروز اریتروپوئزیس غیرمؤثر شده و علائم بالینی مترتب بر آن ظاهر می گردد. افزایش مقدار هموگلوبین f با مواد دارونی ضمن تنظیم نسبت زنجیره ها، موجبات کاهش عوارض بیماری را فراهم خواهد کرد. هیدروکسی یوریا (hu) یک ماده مؤثر با کمترین تأثیر سمی بوده و موجب فعال شدن ژن y گلوبین شده و سنتز هموگلوبین  fرا افزایش می دهد.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، جهت بررسی تظاهرات بالینی و عوارض احتمالی hu تعداد 80 بیمار تالاسمی انترمدیا انتخاب و مدت یکسال بطور منظم تحت مراقبت قرار گرفتند. کلیه بیماران تزریق های منظم و اولین خونگیری خود را بعد از سن دو سالگی شروع کرده بودند. درمان با hu بطور خوراکی و روزانه مقدار 10 الی 15 میلیگرم به ازاء هر کیلو وزن تجویز شد. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: این گروه از بیماران هرمزگانی شامل 38 نفر مذکر و 42 نفر مؤنث بودند. میانگین سنی بیماران 6.9±16.8 بود و تشخیص آنان مبتنی بر اندکس های خونی و الگتروفورز هموگلوبین بود. بهبودی در اریتروپوئزیس با افزایش غلظت هموگلوبین و توانایی و همچنین کاهش خستگی پذیری و بهبودی کیفی وضعیت بیمار خودنمایی می کند. در حدود 83% (69 نفر) بیماران دارو را بخوبی تحمل کردند و پاسخ خوبی نسبت به آن داشتند. 30 نفر از کل بیماران بطور کامل قطع تزریق خون داشتند و 23 نفر کاهش تزریق خون در حد 1 الی 2 تزریق در طول تحقیق داشتند.

    نتیجه گیری: بنظر می رسد hu حداقل در تعداد قابل ملاحظه ای از بیماران مؤثر و کم خطر بوده و می توان برای درمان گروهی از بیماران تالاسمی بکار گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها