• حاملگی های ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بندرعباس در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 578
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: بدون شک یکی از مهمترین اولویت های بهداشتی در کشور ما کنترل رشد بی رویه جمعیت و پیشگیری از بروز حاملگی های ناخواسته است. اگر چه در مورد میزان شیوع حاملگی های ناخواسته تحقیقات متعددی در کشور صورت گرفته است ولی تاکنون چنین مطالع های در استان هرمزگان صورت نپذیرفته است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع حاملگی های ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در شهر بندرعباس انجام گرفت.

    روش کار: طی یک مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی که در نیمه اول سال 1383 در شهر بندرعباس صورت گرفت، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، 530 زن باردار مراجعه کننده به هشت مرکز بهداشتی درمانی در نواحی مختلف شهر بندرعباس در خصوص خواسته یا ناخواسته بودن حاملگی فعلی شان و اقدامات احتمالی به منظور سقط غیر قانونی مورد مصاحبه حضوری قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده در پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای که بدین منظور طراحی شده بود، ثبت گردید. داده های جمع آوری شده به کمک آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    نتایج: در کل 141 نفر (26.6%) از مادران اذعان نموده اند که حاملگی فعلی ایشان ناخواسته بوده است. از کل موارد حاملگی ناخواسته، در 64 مورد (45.4%) اقدامی جهت سقط غیر قانونی صورت گرفته بود که از این تعداد 43 مورد (67.2%) از داروهای محلی و عطاری، 10 مورد (15.6%) از داروهای شیمیایی و 7 مورد (11%) از وسایل نوک تیز استفاده نموده بودند. از نظر ارتباط سطح تحصیلات مادران با ناخواسته بودن بارداری، میزان بارداری های ناخواسته بیشتر در افراد بی سواد و نیز افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است (p=0.008). از مجموع موارد حاملگی ناخواسته در 71 مورد (50.4%) از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشده بود.

    نتیجه گیری: اکثر خانم ها با حاملگی ناخواسته، خواهان تولد نوزاد خود نیستند. ارائه مداخلات آموزشی و مشاوره ای و اطلاع رسانی بیشتر در مورد تنظیم خانواده می تواند بطور قابل توجهی از حاملگی های ناخواسته و اقدامات نادرست جهت سقط جنین بکاهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها