• اثربخشی سه شیوه تدریس مدلاین به دانشجویان پزشکی: آموزش آنلاین، حضوری و تلفیقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: به منظور ترویج استفاده از آموزش الکترونیک، اولین دوره آموزش آنلاین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با موضوع مدلاین راه اندازی شد. سپس مطالعه ای با هدف مقایسه اثربخشی شیوه های آموزشِ آنلاین حضوری و تلفیقی درس مدلاین در دانشجویان پزشکی، انجام گرفت.

    روش ها: در یک مطالعه تجربی، به 40 نفر از دانشجویان پزشکی، آموزش مدلاین با سه شیوه حضوری، آنلاین و تلفیقی ارائه شده و سپس دانش، مهارت و رضایت مندی فراگیران ارزیابی و مقایسه گردید. ابزار گردآوری داده ها برای دانش، پرسشنام های چهارگزینه ای ده سؤالی، برای سنجش مهارت، با بررسی استراتژی جستجو، تناسب مقالات یافت شده با موضوع و زمان جستجو، و برای رضایت مندی از طریق یک پرسشنامه ده گزینه ای با مقیاس پنج نقط های لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss و با انجام تست های آماری مجذور کای anova, t-test و کروسکال والیس انجام شد.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار دانش فراگیران در گروه آموزش حضوری 75±16، در گروه آموزش آنلاین 70±21 و در گروه آموزش تلفیقی 82.2±13 از 100 بود. میانگین و انحراف معیار مهارت در گروه آموزش حضوری 76.9±25، در گروه آموزش آنلاین 70±24، در گروه آموزش تلفیقی 90.7±11 از 100 به دست آمد. تفاوت دانش و مهارت در سه گروه از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج رضایت دانشجویان از آموزش نیز در سه گروه، اختلاف معنی دار آماری نداشت.

    نتیجه گیری: احتمالاً ترکیبی از آموزش های آنلاین و راهنمایی های حضوری برای گسترش آموزش های الکترونیکی، می تواند اثربخشی قابل قبولی داشته باشد که به هر حال، برای رسیدن به این وضعیت، باید بسیاری از بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاه ها توسعه یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها